Nyhedsbreve

Tænk ud af boksen

Tænk ud af boksen
(Bliv husket af kunden – del 2)

– 3 spørgsmål, I bør stille jer selv, hvis I gerne vil have jeres kunder til at elske jer endnu mere

KJELLERUP KOMMUNIKATION // APRIL 2019

Som jeg teasede for i Bliv husket af kunden – del 1, har jeg glædet mig til at sende dig dette. Det er nemlig en vild historie, som giver god inspiration til at tænke uden for boksen og til at få kunderne til at huske og elske jer.

Jeg tror på, at kundeoplevelsen er afgørende som konkurrenceparameter. Jeg er sikker på, at gode oplevelser hos kunderne skaber kunder, der køber mere, oftere, bliver hos os længere og anbefaler os til andre.

Det kommer oftest til udtryk ved, at man arbejder med de områder af forretningen, der er i berøring med kunderne. Man træner og øver alle, der snakker med kunder, og italesætter det i hele virksomheden.

Men man kan sagtens gøre mere. Og det må gerne være vildt og anderledes og helt uden for normen. Det er en af mine kunder et strålende eksempel på. Selvom eksemplet er exceptionelt og ret vildt, kan I nemlig sagtens gøre det samme i jeres virksomhed, sådan at det passer til jer.

Én dansk virksomhed, 600 dedikerede fans

Jeg havde nemlig en fantastisk oplevelse i slutningen af maj sidste år hos en dansk software-virksomhed, som havde arrangeret en kongres i Odense for deres kunder. Det gør de hvert år, og hvert år deltager mere end 600 kunder fra hele verden, som glædeligt betaler prisen på 700 € pr. billet.

Det er vildt at have over 600 fans, der vil bruge tre døgn, som kongressen varer, af sin dyrebare tid på at deltage, men det stopper ikke her. I løbet af de tre dage, er der fire scener, der kører non-stop fra ca. 9:00 til 16:00 med taler og indlæg om produkter, kommende produkter, workshops rundt om produktet (marketing, how to build your business, honest service) samt praktiske workshops i, hvordan man bruger deres produkter.

Det vildeste er, at over 50 % af alle taler og workshops bliver drevet af kunderne selv. De stiller sig op og fortæller andre kunder, hvorfor XX produkt er ekstra fantastisk, eller hvordan det kan være, at man skal gøre YY med et specifikt produkt. Det er ufatteligt forstærkende at høre fra andre kunder, hvad de gør, og hvorfor de gør, som de gør.

I virksomhedens ånd

Måden, det bliver gjort på, er superstærk og tro mod den kultur, som virksomheden ønsker. Der er karaoke om aftenen, sjove, løsgjorte taler, en velfyldt bar og masser af mennesker fra hovedkontoret, så man kan møde alle lige fra direktøren til regnskabsmedarbejderen og sælgeren.

Jeg havde fået en billet og greb chancen for at lære min kundes kultur og deres kunder endnu bedre at kende. Det var en superfed oplevelse. Der var kunder, der var der for første gang, andre var med for 10. gang, og der var både bittesmå kunder såvel som kunder, som lagde mange penge hvert år.

Det, de alle har til fælles, er, at de blev endnu mere vilde med min kunde efter ”festivalen” (som de fleste kalder den). Efterfølgende skrev de blogs af egen fri vilje og lavede videoer og andre former for larm omkring arrangementet og deres oplevelse af det.

Præcis dét, vi alle sammen gerne vil opnå.

3 spørgsmål I bør stille jer selv

Min påstand er, at du sagtens kan kaste dig ud i noget lignende. Det handler nemlig ikke om størrelse og omfang. Det handler om at overgå kundernes forventninger med en god oplevelse, der gør, at kunderne føler sig set, inddraget og velkomne… og som selvfølgelig gør, at de elsker jer endnu højere.

Stil jer selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad vil I gerne vise jeres kunder, der ville gøre dem endnu gladere for jer? Har I for eksempel en helt særlig kundesupport, et nyt produkt, nogle gode rabatter eller en ny lancering på vej?
  2. Hvilket format ville passe til jeres virksomhed i forhold til at skulle holde et arrangement for kunderne? Ville det være oplagt med et foredrag, en workshop, en tema-aften eller noget helt fjerde?
  3. Hvem i jeres forretning, ville I kunne slå jer sammen med? Marketing, salg, produktudvikling?

Tænk ud af boksen og find på noget, som er på jeres præmisser, i virksomhedens ånd og som vil gå lige i hjertet på jeres kunder. Det vil helt sikkert betale sig.

Jeg håber, at I kan bruge mine salgs- og servicehistorier, og jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis der er noget særligt, I gerne vil vide mere om. I må også hjertens gerne videresende mailen til andre, der kunne bruge inspiration, for så bliver jeg så glad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *