2 gode råd til sjovere og federe kundesamtaler
– Bedre samtaler: Gør arbejdsdagen bedre for dig selv, dine kollegaer og dine kunder
Det er så hamrende vigtigt for både dine kollegaer, din arbejdsplads og dig selv, at du er motiveret og har lyst til at komme på arbejde.
At finde motivation og glæde i et arbejde handler dog ikke kun om ting som refleksion, målsætning og resultater. Med fare for at lyde en anelse som en overpædagogisk ‘Arne fra Terkel i Knibe’-type, handler det i lige så høj grad om at have en hverdag, hvor du kan grine og have det sjovt!
Jeg har fornøjelsen af at arbejde sammen med en række virksomheder, hvor vi blandt andet beskæftiger os med intern kommunikation. For nyligt sagde en enormt dygtig projektleder til mig: “vi er her ikke for sjov, men det skal være sjovt at være her”. Det ræsonnerede virkelig hos mig og satte nogle tanker igang – for hvor er det bare rigtigt.
👉🏻 Har du det sjovt på din arbejdsplads?
“Men vi arbejder med noget meget alvorligt” hører jeg nogen svare, og det er superfint! Men selvom I begår jer i et meget professionelt, travlt og seriøst arbejdsmiljø, ændrer det ikke på, at I godt kan have det sjovt.
At ‘have det sjovt’ betyder noget forskelligt for alle mennesker – men hvis I ikke smiler og griner på arbejdet, så bruger du ca. otte timer samtlige hverdage på ikke at more dig. Det skal du gøre noget ved 🙂
Hvem har ansvaret for, at det er sjovt på arbejdet?
For at svare på det spørgsmål hiver jeg fat i en fantastisk coach, Timmothy Gallway, der løst citeret siger: “vi må starte med at tage ansvar for os selv for på den måde at tage ansvar for andre”. I al sin simpelhed betyder det i denne sammenhæng, at vi skal skabe sjov omkring os selv, for på den måde at kunne sprede sjov for andre.
Så tag dig selv med på arbejde, og gør ting, der får dig til at smile og grine. Så spreder det sig nemlig som ringe i vandet. Du må altså starte med dig selv og ikke tage ansvar for alle andres sjov.
Vi kender det allerede; hvis vi har en fest, tiltrækker det folk omkring os, der gerne vil have del i, hvad det så end er, der gør, at vi griner og stråler.
Hvad er sjovt på arbejdet?
I disse tider kan dette være ualmindeligt svært at svare på … Så lad mig svare lidt flyvsk og overordnet:
– Det er sjovt, når der bliver grinet og smilet, og ingen græder eller krummer tæer.
Hvem skal have det sjovt?
Det bliver noget nær umuligt at have det sjovt med sig selv og sine kollegaer, hvis ikke vi har det sjovt med kunderne. Så vær modig og smil og grin med dem!
Uanset om du taler med revisorer, håndværkere, privatpersoner eller andre, så garanterer jeg, at de også hellere vil grine og smile, end de vil lade være.
2 gode råd til sjovere og federe kundesamtaler
Hvordan gør vi samtalen med kunden sjov? Her får du to gode råd til at gøre kundesamtalen både sjovere og ikke mindst bedre. Jeg lover dig, at du gennem disse råd giver både din kunde og dig selv en federe oplevelse.
1. Tag dig selv med i samtalen. Hvis du vil være personlig og skabe en forbindelse til andre mennesker, må du give noget af dig selv i kundedialogen. Det gør dig sårbar, fordi du netop stikker personlighed frem, men det vil også gøre din arbejdsdag sjovere og skabe federe og mere oprigtige samtaler.
2. Match personen, du taler med. “Jyder kan ikke lide københavnere, fordi alt går så stærkt” og vice versa er en klassisk fordom. Der er dog noget om det, i den forstand at folk godt kan lide folk, der er ligesom dem. Derfor; når det er en ældre dame, du taler med, så mød hende med lidt langsommere tale og mindre slang. Når det er en ung fyr, så giv den gas og snak om Astralis vilde sejr (det er noget e-sports-snak, de unge elsker…).
Der er meget mere, der skaber sjov, men med de to ovenstående tiltag vil det være lettere at grine med kunderne. Når vi griner med dem, får vi en bedre dag, og det vil smitte hele vejen hen til vores kollegaer.
So go have some fun! Det gælder i øvrigt uanset, om du er leder, mellemleder eller medarbejder. Det giver nemlig gladere kollegaer og kunder, en langt federe hverdag – og dit arbejde vil ikke føles nær så meget som et arbejde.
Og hvis du ikke tror på mig, så se Shawn Achors glimrende Ted Talk. Se den forresten også, selvom du tror på mig 😉
Flere artikler til dig
Disse kompetencer er hamrende vigtige i kundeservice
Her er alt, du skal vide om servicemedarbejderens kompetencer Hvilke kompetencer skal du have, når du arbejder med kundeservice? Eller hvilke kompetencer skal jeg give mine medarbejdere i kundeservice? Det er nogle interessante spørgsmål. For hvad skal man kunne?...
3 tips til at få flere gode anmeldelser på Trustpilot
Hvordan får du gode anmeldelser på Trustpilot? Hvordan øger du antallet af anmeldelser på Trustpilot? Og ja, gerne flest af de gode 😜 Det er er et spørgsmål, vi oftere og oftere støder på. For sider, der giver anmeldelser til virksomheder, restauranter, hoteller etc.,...
Behovsafdækning med gode spørgsmål og behovsdækkende produkter
God behovsafdækning gør en kæmpe forskel Behovsafdækning er en af de vigtigste discipliner for både den gode sælger og den gode medarbejder i kundeservice. Behov og afdækning virker på overfladen simpelt. Men der er en kæmpe forskel på, om man gør det godt eller...