2 øvelser, der gør dig og dine kollegaer topmotiverede
– Lad ikke lønnen være din eneste motivation…
Hvad giver dig motivation i hverdagen? 🤔
Engang imellem skal vi lige stoppe op og mærke efter – både privat og arbejdsmæssigt. Hvad er det, som motiverer os? Hvordan sikrer vi, at vi kommer i mål med de ting, som vi har sat os for – uden det føles som en hård kamp?
Som historien nedenfor fortæller, bør det i hvert fald IKKE være lønnen, som er vores eneste motivation for at gå på arbejde. Selvom løn (og i særdeleshed det rigtige lønniveau) er vigtigt – som du kan læse meget mere om i vores artikel om løn i kundeservice – skal du kunne finde motivation andre steder fra.
Din motivation har nemlig kæmpe betydning for både dig selv, dine medarbejdere/kollegaer og ikke mindst din afdelings tal og præsentationer. Så lad os se på, hvad vi kan gøre for at rykke på både din og dine kollegaers motivation ❤️
Hvad er din motivation for at stå op om morgenen?
Jeg havde for nyligt glæden af at arbejde med kundeafdelingen i en større dansk virksomhed, hvor fokus lå på medarbejdernes indre motivation og formål, så der kunne gives en endnu bedre kundeservice. De to ting hænger nemlig unægteligt sammen.
Jeg lavede en øvelse, hvor jeg bad alle om at skrive, hvorfor de arbejdede netop her, og hvad der motiverede dem til at stå op om morgenen. Der kom en masse gode svar retur. Der kom dog også et svar fra en ung mand, som svarede: “for at tjene penge”.
Og det er jo fair nok. Vi skal alle have mad på bordet, kunne betale husleje og så videre.
Der blev dog noget stille i lokalet, da mit prompte svar var: “Så burde du sælge stoffer. Det er der flere penge i, og jeg tror også, det kræver færre arbejdstimer” 😉
Det var helt klart sat på spidsen – og en bevidst provokation fra min side. Men hvis din eneste motivation for at arbejde med det, du gør, er at tjene penge, så er der lettere og hurtigere måder at gøre det på end at arbejde med service eller salg.
Det går i stedet ud over dine kunder, dine kollegaer og ikke mindst dig selv, hvis du ikke kan finde glæde i noget, du laver, fem ud af ugens syv dage.
To vigtige motivations-øvelser til dig og dine kollegaer
For at styrke glæden i dit arbejde kræver det oftest, at du selv finder frem til din indre motivation. Udfordringen er at finde ud af, hvad der gør dig glad, og hvornår der opstår en indre tilfredshed i forbindelse med dit arbejde. Hvis du ved det, kan du nemlig dyrke det og arbejde hen imod det hver dag, så du ikke kan undgå at elske det, du laver.
Heldigvis findes der to gode øvelser til at hjælpe dig og dine kollegaer med at blive topmotiverede. Øvelserne hjælper med både at finde den indre motivation og det overordnede formål, som begge er ekstremt vigtige.
Motivations øvelse 1
Den indre motivation er enormt personlig, og der er stor forskel på, hvornår vi føler en indre glæde i forbindelse med vores job. Derfor skal du tænke over spørgsmålet:
- Hvornår havde du sidst en fed oplevelse på jobbet, og hvad gjorde den fed?
Det kan være, at du følte et kick, da du oplevede en meget tilfreds kunde, der kom tilbage. Det kan også være, du først rigtig kan mærke motivation, når du får ros fra din chef. Find ud af præcis, hvilken situation der motiverer dig allermest og giver dig en ‘yes’-fornemmelse, og arbejd efter at opnå den følelse.
Motivations øvelse 2
Selvom det er vigtigt, at du personligt har en indre motivation, er det mindst lige så vigtigt, at I som medarbejdere i afdelingen har et overordnet formål. Det er essentielt, at I allesammen arbejder ud fra og hen mod det samme mål, som I er enige om, hvad er.
Det kræver selvfølgelig, at alle medarbejderne samles, før at I fælles kan definere et overordnet formål. Det kan for eksempel helt oplagt tages op på et af jeres fremtidige team-møder. Alle skal i hvert fald svare på spørgsmålet:
- Hvilken oplevelse skal kunden have, når de forlader vores virksomhed? Det gælder både i butikken eller på telefon/chat/mail.
Kog det ned til nogle få ord eller en sætning, der samler op på jeres fælles formål, som I er enige om. Det er jeres rettesnor, som I bør hænge op et sted. Efter I har haft kundekontakt, kan I altid se på den, om I levede op til jeres formål. Hvis nej, så analyser, hvad der kan gøres bedre næste gang. Hvis ja, så HIGH FIVE og nyd anerkendelsen og den viden, at du er pissedygtig og har givet bedre kundeservice!
I er naturligvis også altid velkomne til at skrive til os. Vi kan hjælpe jer i den rigtige retning og sørge for, at I får kickstartet motivationen i jeres team. Sammen sikrer vi os, at ingen medarbejdere drømmer om at begå kriminalitet! 😜
Bonustip: Feedback kan styrke din motivation
Vi runder lige af med et bonustip. At få (eller give!) god feedback kan nemlig være en kæmpe motivationsfaktor for de fleste. Derfor er det et super brugbart redskab at kunne give relevant feedback, så du både gør dig selv og dine medarbejdere endnu mere motiverede.
Vi har heldigvis en lavet en artikel om de fire trin i feedback-modellen, og hvordan du kan bruge den til at give inspirerende og motiverende feedback til andre. Kast dig over den, øv de fire trin og oplev en forskel.
God fornøjelse – og hav en rigtig god dag fyldt med fed energi 🙌🏻
Flere artikler til dig
4 trin til at blive en coachende leder
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.
How to make the smart presentation
Do you want to become an expert at presenting? Here you get 4 videos (for free) that help you do awesome presentations 📸👇 It's usually only our members that get to see this course, but we like you so much, that we thought you should get the opportunity as well. Good...
“Hvordan kan vi sælge mere i kundeservice?”
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.