Nyhedsbreve

Du er pissedygtig – er du ikke?

Du er pissedygtig – er du ikke?

For så kan du nemt følge disse trin og få endnu mere succes!

KJELLERUP KOMMUNIKATION // MAJ 2019

“The more you praise and celebrate your life, the more there is in life to celebrate.”

Det er altid fedt at være i en situation, hvor du er dygtig.

Du får energi af at gøre det godt, det kan mærkes i andre aspekter af dit liv og du får mere selvtillid.

Flere forskningsforsøg peger på, at du leverer bedre resultater, når du er sikker på, hvad du laver, frem for hvis du tvivler – og så er arbejdet typisk også gjort hurtigere. Og hvem vil vi øvrigt helst falde i snak med, når vi er ude og male byen rød – en usikker person eller en, der stråler af selvtillid?

Hvis alt det er rigtigt, hvorfor er det så, at vi (i særdeleshed) i servicebranchen slæber de dårlige erfaringer med os hjem, og lader de gode oplevelser blive på kontoret?

Trin 1: Det starter med dig selv

Jeg har holdt virkelig mange kurser, og der er desværre et KLART billede af, at det netop er de få ærgerlige oplevelser, der får lov til at fylde, frem for de mange gode.

For mig er der ingen tvivl om, at problemet ligger i kulturen, hvor vi færdes.

Så lad os lave den om! Du er jo virkelig dygtig, så det burde være en smal sag 🙂

Alt, det kræver, er, at du først ændrer din egen holdning og begynder at eje de gode oplevelser, du skaber. Vi skal selv brøle højt om, hvor fantastiske vi er (fik jeg for eksempel nævnt, at jeg er virkelig dygtig? 😉), og sørge for at tage en high five-runde næste gang, vi sparker mås.

Jeg er helt med på, at det ikke er så nemt, som det lyder. For mange mennesker kan det være en udfordring at rose sig selv – og endda at fortælle andre om, hvor seje vi i virkeligheden er. Der er ingen, der siger, at du skal råbe højt fra morgen til aften om, hvor overdrevet nice du er (alt med måde), men du er nødt til at kaste dig ud i at fejre dine sejre.

Når du har håndteret en svær situation super godt, skal du altså tage det til dig så meget som muligt. Det skal starte med dig selv, før det kan gøre en forskel i kulturen på dit arbejde og i dit sociale liv.

Trin 2: Del ud af sejre og succeser

Når du ikke længere er bange for at være stolt af dit gode arbejde, er tiden kommet til at implementere strukturer, der gør det lettere for dig at være god.

Jeg har heldigvis et virkelig simpelt og effektivt trick, der kan hjælpe dig til at dele ud af og huske dine sejre.

Lav en ny mappe i din indbakke. Hver gang du får ros fra en kunde, en kollega eller en chef, så gem mailen i mappen. Herefter skal du videresende mailen til MINDST en person. Du kan for eksempel skrive: “Hey, tjek lige et fedt svar fra den her kunde” eller “wow, jeg fik vildt god feedback fra chefen 😃”.

Hvis vi skal lave en kultur på jobbet, hvor vi åbenlyst er stolte af det, vi laver, og hvor vi deler ud af vores succes og rosende ord, skal vi… starte med at dele.

Tip: I kan også sagtens være mere kreative i jeres afdeling. Lav en sejrs/awesome/stjernevæg, hvor I printer og hænger fede mails op. Selvom det kan virke voldsomt, har det en masse fordele. Allervigtigst minder det jer selv om, hvor gode I er, og kunder, besøgende og andre fra virksomheden kan se, hvor mange gode oplevelser, I skaber.

Bonustip: Fredagsfejring

Et andet effektivt råd til mere fejring af jer selv er en fast fredagsfejring.

I afdelingen eller i en mindre gruppe bør I have en fast aftale om, at I hver fredag mødes og deler de små og store sejre, der har været i løbet af ugen. Naturligvis til applaus, hurraråb og konfetti fra kollegerne (konfetti er valgfrit)! 🎊 🎉

Det er en fed måde at gå på weekend på, og så er der enormt meget læring og inspiration i at høre, hvordan de andre på jobbet har gjort noget outstanding.

Der vil ikke altid være kæmpe ting, men der vil ALTID være små ting – især når vi træner os selv til at lægge mærke til dem og gemme dem. Det behøver i øvrigt ikke være hver fredag, det kan også sagtens være et fast afslutningspunkt på jeres teammøde eller hvor ofte, det nu lige passer jer.

Jeg håber virkelig, at hvis jeg en dag kommer ud til jer, er det de gode historier, I hiver frem, italesætter og pryder væggene med – mens de mindre gode bliver efterladt 🙂

Så kan man nemlig kun få en WOW-følelse af, at her bliver der skabt gode oplevelser og masser af værdi. Jeg glæder mig!

… Og apropos WOW-følelse er jeg lige nødt til at nævne, at forsiden på kjellerupkommunikation.dk har fået et helt nyt design 😉 Så hop ind og tjek det ud, og giv meget gerne (be’ om) en melding om, hvad du synes. Ha’ en super skøn maj!

– Jacob

P.S. Hvis du selv sidder med noget fedt og stærkt arbejde eller en rosende besked, som du er stolt af, så er du MEGET velkommen til at sende det til mig. Det er en start, og så er du i gang med at dele din awesomeness. Jeg lover, jeg læser det – bare skriv ‘Jeg er pissedygtig’ i emnefeltet 🙂

For det er du, og det skal du begynde at sige højt!

P.P.S. Jeg slutter selvfølgelig af med et par udtalelser fra en workshop, jeg holdt for nylig – det er jo en blære-mail 😉

1.“Jeg fik rigtig meget ud af dagen! Det er sjældent, at jeg har været så opslugt af en (lad os bare kalde det) workshop, som jeg var i går. Det var utroligt inspirerende og jeg blev positivt overrasket over, at der stadig er meget mere at lære om kommunikation. Der var flere ting, som jeg helt sikkert kommer til at bruge fremover i min daglige såvel som faglige kommunikation. Det var en fornøjelse at få lov til at tage del i!

2. “Fantastisk lærerig dag. Jacob er en dygtig og meget energisk oplægsholder og underviser. Jeg fik personligt rigtig meget ud af de modeller/metoder, han gennemgik, og i særdeleshed de øvelser, vi skulle udføre, var meget brugbare og kan absolut tages med videre både her på studiet og et fremtidigt arbejde, men helt bestemt også i livet generelt.

3. “Jeg vil bare lige sige, at det var bare det fedeste at være med til Jacobs seminar! Jeg var helt høj på energi efterfølgende og følte virkelig, jeg havde fået en masse med videre, tog straks på arbejde og fortalte mine kollegaer om oplevelsen i dag!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *