Husk det her, når nogen begår en fejl

af

– Én løsning er genial, når det handler om fejl (og feedback)

Tænk lige over det her:

Hvordan reagerer du, hvis din kollega, ven eller partner har lavet en fejl eller en egoistisk handling?

Jeg vil gerne fortælle dig en historie, som forhåbentlig gør, at du fremover kommer til at revurdere dit svar på lige netop det spørgsmål.  

Det er en historie om en stamme i Afrika. Med lerhytter, vand, der hentes ved floden, og alt det, som hører med i fattigt lokalsamfund, hvor ingen går i skole.

Stammen består af et folk, der deler alt. De jager sammen, gror afgrøder sammen og deler alle goder.

Det interessante ved den her stamme er, hvad der sker, når nogen bryder fællesskabets regler og begår fejl.  

Hvis en sulten mand for eksempel stjæler og spiser en kylling …

Hvad tror du så, der sker?

Jeg troede, ligesom de fleste andre jeg har spurgt, at han ville blive straffet på en gammeldags, smertefuld måde. Måske få hugget hånden af?

Det er så langt fra det, der sker. 

De sætter ham i stedet i en hytte i 24-48 timer, hvor forskellige folk fra stammen kommer forbi fra tid og anden – og anerkender ham for det, han betyder for dem og alt det gode, han har gjort for stammen gennem tiden ?

A’hvad 😳😳

Ingen lammere, sherifstjerner eller ydmygende afstraffelser?

Nope.

Løsningen er den geniale (og vigtige) anerkendelse!

Og næste spørgsmål er så: virker det?

Ifølge historien; ja!

For prøv at overvej: Tror du, at man går ud og stjæler fra sin stamme, lige efter de har brugt tid på at fortælle dig, at du er en champ og har mindet dig om alle de gode ting, du har gjort?

Det er svært at forestille sig.

Tænk så over spørgsmålet igen – og over, hvad du plejer at gøre, når nogen har begået en stor fejl.

Plejer du at udpensle fejlen, shame eller sige: “Det må du aldrig gøre igen”?

Eller siger du: “Hey, det duede ikke. Prøv at gøre ligesom sidste gang, det lykkedes for dig, da du gjorde den der seje ting”?

Vi lærer jo (heldigvis) heller ikke børn, hvordan de skal lave et A ved at vise dem en række underlige symboler og sige: “det her er IKKE et A”… “det her er heller ikke et A”. Vi viser dem selvfølgelig A’et og guider dem til at lave det rigtigt – og anerkende deres resultat.

Historien er fra bogen Slip anerkendelsen løs, som netop handler om at fokusere på historier, fortællinger og erfaringer om, hvad der virker, lykkes og giver energi, kreativitet og glæde frem for at rette blikket mod »det problematiske« og hænge fast i alt det negative.

Dét, du fokuserer på, vil du automatisk opleve mere af.

Anerkendelse er også vigtig, når du skal give feedback

Den her historie og pointe er en rigtig vigtig tilføjelse, hvis du gerne vil give god feedback.

For når jeg underviser i feedback, anbefaler jeg altid, at vi skal starte med at anerkende de gode sider og de ting, folk gør rigtigt.

Det er der flere grunde til.

  • Det sikrer (som regel), at folk gør mere af det.
  • Det hjælper os til at se de positive ting og agere på dem. De fleste af os er desværre bedre til at se fejl og påpege dem – eller brokke os i skjul.
  • Det er meget lettere at komme i gang med at give feedback til andre, hvis du skal sprede god karma og positivisme ?

Så kom i gang med at anerkende andre – både når du giver feedback, eller hvis de har begået fejl!

Det vil kun gøre situationen og samtalen lettere og federe at håndtere – og så vil det i langt højere grad medføre, at personen vil gentage det positive og smide de dårlige vaner ud.

Out there and practice!

Psst! Jeg har en overraskelse til dig (selvfølgelig om god feedback)

Den er god nok. Jeg har en overraskelse til dig. Måske har du allerede opdaget det, men hvis ikke, så vil jeg gerne gøre dig opmærksom på det nu. 

Jeg har skrevet en artikel, der handler om, hvordan du lige præcis giver effektiv og relevant feedback, der kan hjælpe dine medarbejdere med at forbedre sig.

I artiklen fortæller jeg dig også om, hvordan du kan lære at give fantastisk feedback med hjælp fra feedback-modellens fire trin. Du kan læse artiklen om hvordan du giver god feedback til dine medarbejdere lige her. 

Rigtig god fornøjelse! 

Flere artikler til dig