3 tips til at få flere gode anmeldelser på Trustpilot

af | Bedre kundeservice

Hvordan får du gode anmeldelser på Trustpilot?

Hvordan øger du antallet af anmeldelser på Trustpilot? Og ja, gerne flest af de gode 😜

Det er er et spørgsmål, vi oftere og oftere støder på. For sider, der giver anmeldelser til virksomheder, restauranter, hoteller etc., bliver mere og mere populære i disse år.

Derfor begynder virksomheder også at gå mere og mere op i det. Det betyder, at de gerne vil have flere gode anmeldelser på Trustpilot. Det kan også være gode anmeldelser på Facebook, Google og en lang række andre sider, hvor du gerne vil have fantastiske anmeldelser i spandevis.

Men hvordan gør du så i praksis? Måske du har fået til opgave at få flere anmeldelser? Så læs med. For her kommer vores råd til at høste anmeldelser i hundredvis.

Oplev en forskel på din Trustpilot med vores råd

Først kommer lige en disclaimer:

“Vi vil i artiklen ligge vægt på, hvordan du høster de gode anmeldelser. Langt de fleste af de virksomheder vi arbejder med, er vilde med at få 3-5 gode anmeldelser om dagen – og det vil denne guide også kunne give dig. Hvis du skal have endnu mere end det, er der dog andre tools, som automatisk udsendelse og lignende, som du skal i gang med at bruge. Men måske 3-5 ikke er nok?”

Vores 3 konkrete anbefalinger til at få flere anbefalinger

Her kommer opsummeret vores tre anbefalinger til at komme i gang med at hente anmeldelser på Trustpilot (ja eller Google, Facebook eller hvor du gerne vil have flere) 👀

  • 1. Styr på basis: God kommunikation og en stærk kundeoplevelse er vejen frem
  • 2. Gør det supernemt at anbefale dig
  • 3. Spørg direkte efter anbefaling (læs med, når Ditte deler sine tips og tricks)

Lad os nu gå i dybden med hver af de tre punkter.

1. Styr på basis: God kommunikation og en stærk kundeoplevelse

Det er måske fjollet at starte her og konstatere det åbenlyse; at vi selvfølgelig skal skabe gode kundeoplevelser. Vi ser dog igen og igen, at mange først skal have styr på det. Ellers bliver gode anmeldelser på Trustpilot bare et marketingstunt.

Hvis kunden har ventet i kø i 45 minutter, er det altid sværere at få dem til at give en god anmeldelse. Som du sikkert ved, bruger vi samtalestyringsmodellen BALA, så hvis ikke du har styr på din behovsafdækning med BALA, så bliver det svært for kunden at anbefale. Og hvis du leverer kundeservice på mail, jamen – har du så styr på, hvordan du griber de kunder? Så hav fokus på, hvordan I giver stærke kundeoplevelser, som vil få kunder til glædeligt at anbefale jer.

 

2. Gør det nemt at anmelde dig

Mange af os vil faktisk gerne bruge tid på at give en anmeldelse, hvis vi har haft en god oplevelse. Ofte er det bare for lang en rejse.

For hvem gør lige af sig selv følgende:
a) Går ind på Trustpilot
b) Søger virksomheden frem, som de gerne vil anmelde
c) Husker sit login til Trustpilot eller endnu værre; skal bruge tid på at oprette sig først
d) Formulerer hvad de skal skrive
e) Og rent faktisk sender det, som de gerne vil skrive.

Når jeg kigger på Trustpilot, er det meget få, der tager den bøvlede rejse. Hvis de gør, er det desværre ofte, fordi de er så stærkt utilfredse, at de virkelig bare vil af med deres frustration (ja, måske du kender det fra dig selv? 🤔).

Så sørg for at have et link i din signatur og alle de steder, dine kunder møder dig. Det skal selvfølgelig gå direkte til din side på Trustpilot eller dér, hvor du gerne vil have dem hen. Og hey, læs lige med i næste punkt ⬇️

3. Spørg direkte efter anmeldelser

Jeg har tit set marketingmennesker, ledere og andet godt-folk komme med store Trustpilot-strategier med en masse gode tanker og planer for at øge anmeldelserne. Jeg oplever dog i langt de fleste tilfælde, at det er totalt over-kill i forhold til den opgave, der skal fuldføres. Det kan virke svært – men i praksis er det faktisk super simpelt: Sørg for at spørge aktivt efter, om de vil give dig en anmeldelse.

Men hvordan spørger du lige efter anmeldelser? Her får du en mini guide til, hvordan du gør det. Mød Ditte, der samler på gode anmeldelser og anbefalinger.

 

Gør som Ditte: Øg din Trustpilot med super tips fra Ditte

Ditte har gennem sit virke i både Kontolink og Relatel arbejdet med at få flere anmeldelser på Trustpilot. Ofte på eget initiativ og med store resultater. Og den måske vigtigste pointe er, at det ikke tager lang tid. Allerede i løbet af en uge kan du have op til 10 (positive) anmeldelser på Trustpilot.

Ditte - kundeservice medarbejder der indhenter anmeldelser

Ditte Pedersen, Customer Success hos Kontolink

Ditte fortæller her, hvordan hun aktivt spørger kunderne om en anmeldelse:

Når jeg har kunden i røret

Den måde, jeg griber det an på, er, at jeg bruger det som afrunding på en god samtale. Her vil jeg italesætte det aktivt. Er jeg på telefonen, bruger jeg ofte formuleringer som:

  • Vi forsøger at få flere af vores kunders udtalelser på vores Trustpilot. Kunne du have lyst til at dele din oplevelse med os?
  • Tak for en super snak! Kan jeg lokke dig til at dele din oplevelse med os på Trustpilot?
  • Hvis du har 3 minutter, ville vi sætte stor pris på, hvis du gad at dele din oplevelse med os.

Det sker heldigivs også, at kunderne selv aktivt roser virksomheden. Der kan man naturligvis gribe det lidt anderledes an:

  • Wauw Lars – TAK! Hvad siger du til at dele dine flotte ord på vores Trustpilot?
  • Sikke med ros! Den kan jeg altså ikke tage hele æren for. Vil du dele det på vores Trustpilot, så mine kollegaer også kan få glæde af det?

Men husk, at alt er personligt. Formuleringerne kan jo altid vendes og drejes, kombineres eller whatever. Og de skal måske også tilpasses til netop din måde at gøre det på.
Send også altid modtageren et direkte link med det samme for at gøre det så nemt som overhovedet muligt.

Efter en god dialog

Jeg beder også folk om anmeldelser til Trustpilot på mail. Det er meget det samme, men selvfølgelig ikke helt så interaktivt. Jeg ville ofte skrive noget a la:

“Tak for en rigtig god snak! Hvis du har tid og lyst, vil vi sætte stor pris på din bedømmelse af os. I så fald kan du nemt trykke lige her [her sætter du selvfølgelig dit eget link], så kommer du direkte ind på vores side.
Det vil betyde enormt meget for hele holdet herinde :-).”

Giver det så flere anmeldser?

Ja, hvad giver det så? Driver det overhovedet flere gode anmeldelser? Lad os da bare læse nogle af de anmeldelser, som seje Ditte har fået ind. Bemærk at begge eksempler nævner noget med support/service:

 

Resultat af at spørge efter anmeldelser til Trustpilot
Del af artiklen sådan får du gode anmeldelser på Trustpilot

Men virker det også for dig?

Svaret er JA!

Hos vores kunde Zenegy har vi delt vores tricks – og så har de selv grebet den til et tårnhøjt niveau. Det er mega stærkt. Læs selv med her.

Trustpilot anmeldese på baggrund af aktivt spørgsmål

Så det er altså bare om at komme i gang 💪🏻

Det eneste, der vil afholde dig fra at få Trustpilot-anmeldelser, er, at det kræver et fast fokus fra dine folk i eks. kundeservice.

Vent … Skal jeg spørge alle kunder om Trustpilot?

Hvis vi arbejder på at højne vores Trustpilot score, er svaret nej. Vi skal spørge dem, som vil give os et positivt svar. (Det ville i hvert fald ikke være fedt, hvis der var masser af anmeldelser om dårlig kundeservice 👀).

Brug det i forlængelse af den kundefeedback, du indsamler. Flere virksomheder beder deres kunder om at vurdere virksomheden eller den enkelte kontakt med NPS – Net Promoter Score, hvor man jo svarer på en skala fra 0-10. Nu til ideen: Herefter har man bedt dem, der har givet 9 og 10 om at anmelde på Trustpilot med forventning om, at de ville give en højere karakter end resten.

Retfærdigt og fair? Nok ikke. Virksomhederne har typisk set Trustpilot som en marketingkanal – og feedback fra kunder fanger de jo netop via NPS spørgsmålet. Så den kører de på et andet spor på deres egen kanal. Det vil jeg i øvrigt også anbefale, da det kan være svært at finde frem til den oprindelige kunde via Trustpilot.

En afsluttende bemærkning om Trustpilot

Sider som Trustpilot deler ofte vandene. Jeg er ikke her gået ind i et længere skriv om, hvorvidt det er noget der kan stoles på, om Trustpilot er pengene værd, om Trustpilots metoder, og ej heller om det er retvisende at få fjernet de dårlige anmeldelser. Det kan vi gemme til en anden god gang (måske til et podcast-afsnit for eksempel? 😉).

God fornøjelse med at jagte de gode anmeldelser til de fantastiske kundeoplevelser, som jeg er sikker på, at du giver.

Flere artikler til dig