Kundeoplevelser

Gør noget ved problemet NU

Gør noget ved problemet NU

Hvis du sidder med medarbejdere og har ansvar for deres resultater og de mål, der skal nås, så se, om du ikke kan nikke genkendende til nedenstående…

”I oktober kom jeg til skade i forbindelse med træning. Det var ikke noget alvorligt, men min skulder gjorde ondt. En lille forstrækning, tænkte jeg. Det var irriterende, for det dukkede op i ny og næ, når jeg lavede andre aktiviteter, som hvis jeg bar på en af mine drenge, sad længe og skrev, eller blev lidt for entusiastisk ved et whiteboard til et seminar eller en workshop. I flere forskellige sammenhænge kunne min skulder pludselig spille ind.

”Det går over”, tænkte jeg. Den virker jo fint en gang imellem, så hvis jeg bare er lidt forsigtig, så skal den nok klare sig selv. Jeg kan lade den lidt være.

November gik, som oktober var gået og så kom december. I december begyndte jeg at få spændinger i ryggen, når jeg lavede bestemte bevægelser, og det trak lidt. Det blev værre, og måske var det min indbildning, men jeg følte, at min underarm og mit håndled nogle gange værkede lidt, selv når skulderen havde det fint.

Til sidst tvang min kloge kone mig til en aftale hos en fysioterapeut og – trylle rylle rolle – allerede efter første behandling havde skulderen det bedre. ”Den skulle bare lige rettes” sagde hun til mig. Her i begyndelsen af januar efter to besøg har skulderen det meget bedre, og jeg mærker intet til hverken ryg eller underarm – det virker! Hvorfor i alverden gjorde jeg ikke noget ved det med det samme?”

Af samme årsag som når du har en på dit team, der ikke leverer, som de skal. ”Det går jo nok over”, ”den virker jo fint en gang i mellem” og det er ofte lettere at lade være med at gøre noget med det samme. Men det er aldrig det rigtige.

Du har garanteret også oplevet, at det spreder sig ud til resten af afdelingen, eller måske endda ud til andre afdelinger, hvad enten det er indsats, effektivitet eller holdning.

Gør noget ved det NU, inden du får brug for en fysioterapeut. Jo længere, du lader en medarbejder køre på frihjul (eller semi), jo sværere bliver det at ændre, og jo større er risikoen for, at flere bliver påvirket.

Vi oplever ofte, at coaching, 1-til-1 samtaler, træning eller faste feedback sessioner kan få personen tilbage på sporet; hvis det gøres rettidigt.

Så gør noget nu.

/Jacob

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *