5 grunde til at investere i ONLINE kundeservice-træning
Lad os zoome ind på online kundeservice-træning
God kundeservice giver gladere kunder, der køber mere og oftere. Det betyder, at hvis servicemedarbejderne er skarpe og har fået den rette træning, kan I skabe loyalitet, agere proaktivt og forhindre, at jeres kunder forlader jer.
Alligevel sker der ofte noget ganske forfærdeligt … Den vigtige afdeling med servicemedarbejdere får ikke den rette træning! 😳 (Ja, vi ved det – det lyder som en gyser!).
Der kan helt sikkert være mange grunde til, at træningen forsømmes. Mange af de grunde kan dog heldigvis “forsvinde”, hvis I begynder at kigge mod en af de nyere og mere geniale trends … kundeservice-træning online (også kaldet kundeservice e-learning) 🎯 Hvorfor? Læs med her.
Der er 5 vilde gevinster ved online-træning
Onlinelæring – eller e-learning – har efterhånden vundet indpas utallige steder – uanset om det gælder yoga, ‘lær at strikke/investere penge/skrive gode tekster’-forløb eller reelle undervisningstimer på universitetet. Og hvad siger erfaringen os her? Det virker fandme – og der er vildt fede fordele ved at lære nye ting online.
Præcis det samme gælder ved kundeservice-træning. Nogle af grundene til at kundeservice-træningen forsømmes kan nemlig være, at det for eksempel er tidskrævende eller dyrt. Det er også særligt et problem, hvis træningen afhænger af en leder, der har enormt travlt og ikke nødvendigvis har den store erfaring med at undervise i service/salg. De her “pains” kan altså løses ved hjælp af onlinetræning.
Her kan I se fem grunde til, hvorfor I bør hoppe med på bølgen, hvor både små og store kundeserviceteams sikrer regelmæssig træning online 👇🏻
1. Det er mindre tidskrævende og forhindrer ikke produktionen
En af de helt åbenlyse årsager til at skulle investere i online kundeservice-træning – eller kundeservice e-learning – er, at træningen altid kan gennemføres uanset tid og sted. Ved at have adgang til træning online er I ikke afhængige af, at alle medarbejdere skal være fysisk til stede samtidigt.
Det betyder først og fremmest, at I ikke er nødt til at tage hele service-teamet væk fra telefonerne/chatten på én gang, og fx derfor er nødt til at lukke tidligt ned eller arbejde på højtryk for at finde afløsere. Det betyder også, at selv hvis nogen er syge, kan de bare indhente træningen, når de er tilbage på kontoret igen. Se, dét er sgu smart 🤩
2. Lederen sparer tiden på at finde på og stå for træningen
Vores erfaring viser, at træningen ude hos kundeservice-afdelinger ofte forsømmes, fordi det kræver meget af lederen. Som oftest har kundeserviceledere nemlig enormt travlt, så de har ikke altid tid til at stå for træningen og få den udført i hverdagen. Desuden er det ikke sikkert, at lederen har den fornødne viden om de forskellige træningsmetoder og -modeller – eller at de er særligt glade for at skulle “undervise”.
Med online kundeservice-træning slipper ledere for at skulle indhente viden om teknikker og værktøjer – eller blive begrænsede af, at de ikke er uddannede i at træne andre. Her er træningen allerede udviklet af eksperter. (Dog anbefaler vi ALTID, at lederne supporterer og faciliterer den onlinetræning, som medarbejderne er i gang med, så det bliver implementeret i hverdagen. På vores eget online træningsunivers Extra Mile opfordrer vi eksempelvis til, at lederne ugentligt følger op med medarbejderne for at sikre forankring).
Se, hvordan træningsvideoerne kan se ud
Du kan lige se et eksempel på en kort og effektiv træningsvideo her, hvor Jacob står for både viden og præsentationen 👇🏻
3. I sikrer kontinuerlig træning og forankrer indlæringen
Vi ved fra forskning, at læring kun består hos deltagere, hvis den er vedvarende, og hvis det er en kontinuerlig proces. Hvis læringen aldrig implementeres i hverdagen, kan det jo være pænt ligegyldigt at have brugt tid på det til at starte med 😜 Du kan jo selv lige tænke over, om du nogensinde har oplevet et foredrag eller et par timer med en konsulent, som du virkelig synes var superfedt på dagen – men hvor det aldrig rigtig ændrede noget? Det samme gør sig gældende med “en årlig træningsdag”, som sjældent flytter det store – og i hvert fald ikke i særlig lang tid. For så snart “hypen” har lagt sig, bliver det hele ofte glemt igen.
Ved online kundeservice-træning kan I løbende sikre repetition og opfølgning – som altså gør, at læringen forankres, så I kan opleve resultater. Det er en gamechanger i forhold til indlæring, hvis du sætter det op imod en årlig træningsdag eller endda en konsulent, som kun er ude 1-2 gange om måneden.
Fact: 1 % forbedring hver dag gør dig 37 gange bedre på et år!
“Men kan det overhovedet rykke noget at køre lidt onlinetræning hver uge?”. Som James Clear understreger i sin bog Atomic Habits, betyder små løbende forbedringer en kæmpe forskel over tid. Hvis medarbejdere lærer en bare lille smule hver dag, når det passer ind i deres hverdag, vil forskellen tydeligt kunne mærkes. Helt konkret vil 1 % læring hver dag nemlig gøre, at de bliver 37 gange bedre på et år!
4. Løbende træning bidrager til fællesskab, fælles sprog og fastholdelse af medarbejdere
De tre F’er 😜 Hvis alle i teamet kører fed og sjov online-træning samtidig, bidrager det i høj grad til et fællesskab. Det bliver noget, som medarbejderne taler om sammen, hvor de kan dele deres tanker og oplevelser med hinanden løbende. Dét bidrager til en performance-kultur, fordi alle er en del af den her regelmæssige træning.
Med online kundeservice-træning hos fx Extra Mile bliver der løbende sørget for, at alle medarbejdere får et fælles grundlag. De bliver klædt ens på, så kunderne bliver mødt på samme måde og af samme gode service.
Som en kæmpe bonus sikrer det også fastholdelse af medarbejderne, fordi de føler, at der bliver investeret i dem. Specielt hvis de samtidig også løbende får certificeringer eller diplomer gennem deres kundeservice e-learning, som kan styrke deres CV, eller som de føler sig stolte af 🏆
5. Online kundeservice-træning er value for money
Det er enormt effektivt, når der kommer dygtige konsulenter ud, og når der opstår et længerevarende partnerskab med workshops, 1 on 1, medlyt og coaching. Vi ved dog også, at det er omkostningsrigt, og at det ikke er alle, der har budgettet. Her er online kundeservice-træning fantastisk, fordi det på en mere budgetvenligt måde fortsat sikrer løbende træning og udvikling af medarbejderne. På den måde får alle i teamet fortsat læring, en fælles kultur og en fælles forståelse.
Online kundeservice-træning er altså god gammeldags value for money. Det er klart, at det så kan rykke endnu mere, hvis det suppleres op med knivskarpe konsulenter *hint hint* 😁
Opsummeret: Her er de 5 grunde til at investere i online kundeservice-træning
“Hvad findes der så af online kundeservice-træning?”
“Okay, okay, jeg er med, det lyder sindssygt fedt”, tænker du måske. Men hvor skal du lige starte henne?
Der er (selvfølgelig af de gode grunde ovenfor) kommet flere og flere muligheder inden for online kundeservice-træning og kundeservice e-learning. Det kræver faktisk ikke meget mere end en Google-søgning, før der viser sig et væld af muligheder.
Dét, du virkelig skal være obs på, er dog, om det kan sikre den kontinuerlige træning og forankring. Der findes nemlig utallige onlinekurser, som medarbejderen kan tage på ca. 1-2 timer og herefter høste et stempel som ekspert. Det tror vi simpelthen ikke på. Du kan umuligt blive ekspert i noget efter 1 time, hvor du hverken har nået at øve dig – eller at få inkorporeret det som en vane. Hvis træningen virkelig skal rykke noget, bør I sikre jer, at der loves kontinuerlig træning, som er praksisnært, og som kan implementeres i jeres hverdag. Ellers er det penge lige ud af vinduet 😬
Dét kan onlineuniverset Extra Mile
Vi skabte selv Extra Mile tilbage i 2020, da vi netop kunne se de mange fordele ved online kundeservice-træning. Her får medlemmer adgang til +40 læringsvideoer, hvor de hurtigt kan blive klogere på vigtige og relevante kundeservice-emner. For at sikre forankringen får medlemmer også adgang til ALLE længerevarende træningsforløb, hvor vi over min. 7 uger dykker ned i et emne (såsom konflikthåndtering, samtalestyring eller andet) – gennem videoer, teori, øvelser og quizzer. Det er nemlig i tråd med alt andet, vi tror på hos Kjellerup Kommunikation – at læring skal være sjovt, og at det skal kunne ændre noget og skabe nye vaner.
OBS: Det kræver selvfølgelig også noget af medarbejderne og lederen
Du kan se træningsforløbene på samme måde, som du måske allerede kender onlinetræning i fitness-branchen. Du får en konkret “træningsplan”, hvor du gennem videoer og øvelser lærer en masse om “hvorfor” og “hvordan” samt får en masse tips og tricks. Så er det selvfølgelig også jeres ansvar faktisk at få trænet de her ting i hverdagen, så I kan få de store muller 💪🏻
Hos Extra Mile har vi allerede topseje ledere og medarbejdere fra Matas, Aarstiderne, Visma e-conomic og Rackbeat som medlemmer – så hop endelig ind og se, om det kunne være noget for jeres team. Eller skriv til os, hvis du vil høre mere.
Kom i gang med træningen 🚀
Hvis I investerer i jeres medarbejdere med online kundeservice-træning, vil I opleve gladere og mere motiverede medarbejdere med nye service-skills, som vil kunne mærkes på bundlinjen. Så det er bare om at komme i gang! Selv hvis vi prøvede, ville vi ikke kunne komme på én ting, der talte imod online kundeservice-træning. God fornøjelse ❤️
Flere artikler til dig
4 trin til at blive en coachende leder
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.
How to make the smart presentation
Do you want to become an expert at presenting? Here you get 4 videos (for free) that help you do awesome presentations 📸👇 It's usually only our members that get to see this course, but we like you so much, that we thought you should get the opportunity as well. Good...
“Hvordan kan vi sælge mere i kundeservice?”
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.