De tre persontyper: Sådan spotter og matcher du dem

af

De forskelige persontyper taler sammen

Spot persontyper i hverdagen

Vi møder dem alle – tænkeren, føleren og handleren. Hver persontype har unikke kendetegn, som skinner igennem i deres måde at tænke, tale og handle på. Uanset om det er ansigt til ansigt, på telefonen eller i en e-mail, kan du lære at genkende dem. Når du kender persontyperne, kan du tilpasse din kommunikation og skabe stærkere forbindelser.

 

Vil du gerne være endnu bedre til at kommunikere med forskelige persontyper?

Vil du dykke ned i, hvilke type du selv er og blive god til at spotte og tilpasse dig andre typer? 

Så tag endelig fat på os – vi har workshoppen som binder det hele sammen, så du både kan bruge din viden i jeres team og i kundevendte sitiuationer. 

Det er ren magi til bedre relationer 🪄

Psst… Vi har også en workshop, hvor du bliver klædt på i Konflikthåndterings-modellen, så du kan håndtere konflikter gennem 4 effektive trin!

Måske kan du genkende dig selv? 👇

Here we go.

Lad os dykke ned i de tre persontyper og se på hvad de er for nogle finurlige typer.

1. Tænkeren – analytisk og detaljeorienteret🧠

Kendetegn: tænkeren elsker struktur og fakta. Med Sherlock Holmes-agtig præcision vil de have styr på alle detaljer. De er rolige og reserverede, men deres ord vejer tungt.

Sådan genkender du tænkeren:

På telefonen: Monotone, faktabaserede samtaler uden småsnak. De har ofte mange spørgsmål.

På e-mail: Klare og strukturerede beskeder uden emojis eller overflødigheder.

Ansigt til ansigt: Observatører, der holder sig til sagen uden meget småsnak eller smil.

Sådan kommunikerer du med tænkeren:

Vær forberedt, struktureret og præcis. Giv dem tid til at tænke og undgå hurtige beslutninger.

 

Pssst, hvis du er nysgerrig på hvordan vi bruger persontyperne og overfører dem til kundetyper, samt lærer at matche dem, så hop herind hvor den kloge Jacob Kjellerup forklare mere.

 

2. Føleren 💖 – varm og relationsskabende

Kendetegn: føleren søger harmoni og forbindelser. De er den type, der spørger: “Hvordan har du det?” – og rent faktisk ønsker et ægte svar.

Sådan genkender du føleren:
På telefonen: venlig stemme og personlige anekdoter. Samtalerne flyder let og føles som en god snak.
På e-mail: varme beskeder med smileys og en god afslutning som “Tak for din tid”.
Ansigt til ansigt: lyttende og imødekommende med historier, der skaber fælles forståelse.

Sådan kommunikerer du med føleren:

Vær nærværende, varm og anerkend deres synspunkter.

Lyt aktivt og vis, at du værdsætter dem.

Se mere om aktiv lytning og de andre niveauer lige her.

 

3. Handleren ⚡ – direkte og effektiv

Kendetegn: handleren er drevet af resultater og hader spild af tid. De beslutter hurtigt og ser helst fremad.

Sådan genkender du handleren:
På telefonen: kort og kontant. Pauserne er få, og spørgsmålene målrettede.
På e-mail: korte beskeder, hvor emnefeltet ofte siger det hele.
Ansigt til ansigt: hurtige beslutninger, direkte sprog og en tendens til at afbryde for at komme videre.

Sådan kommunikerer du med handleren:

Vær direkte, fokuser på løsninger og undgå lange forklaringer. Lever det, de beder om, og gør det hurtigt.

Jacob kommer i denne video ind på hvordan handleren er som kundetype og hvordan vi skal behandle dem fra et serviceperspektiv.

 

Brug persontyperne som din styrke.
Når du lærer at genkende og navigere de tre persontyper, får du nøglen til bedre kommunikation og stærkere relationer. Hvad er næste skridt?  Læs videre og lær, hvordan de forskellige persontyper opfatter hinanden – der er mulighed for lidt selvindsigt og et smil på læben

Hvordan persontyper opfatter hinanden – og undgår konflikter 😅

Når de forskellige persontyper – tænkeren, føleren og handleren – møder hinanden, kan det hurtigt blive… interessant.

At forstå persontyper er nøglen til bedre kommunikation, færre misforståelser og stærkere relationer. Her får du en sjov(syntes vi) og lærerig guide til, hvordan de tre persontyper opfatter hinanden – og hvordan du undgår klassiske faldgruber.

Klar til både grin og aha-oplevelser? Lad os komme i gang 🧠💖⚡

Hvordan opfatter tænkeren 🧠 andre persontyper?

Tænkeren er rationel, analyserende og detaljeorienteret. For dem handler det om at få struktur og logik frem i alt, hvad de gør. Men hvordan ser denne persontype på de andre?

Tænkeren om føleren 💖
“Hvorfor kan vi ikke bare holde os til fakta?”
Følerens hang til lange følelsesmæssige udredninger kan virke uoverskueligt for tænkeren. For dem føles det som at se en følelsesladet film, når de egentlig kom for en dokumentar på fem minutter.

Sådan undgår du konflikter: Hvis du som føler kommunikerer med en tænker, så fokuser på konkrete detaljer. Hold dig til fakta og undgå for mange sidespring.

Tænkeren om handleren ⚡️
“Skal alting gå så hurtigt?”
Handlerens behov for hurtige beslutninger kan få tænkeren til at sukke dybt. De opfatter ofte denne persontype som en bulldozer, der ignorerer vigtige detaljer.

Sådan undgår du konflikter: Hvis du som handler arbejder med en tænker, så giv dem tid til at bearbejde dine forslag. Forklar dine beslutninger, så de føler sig trygge.

Tænkeren om tænkeren 🧠
“Endelig én, der forstår mig!”
Når to tænkere mødes, er det som at finde en sjæleven. De elsker begge at diskutere detaljer og planer – men kan også have svært ved at komme til beslutninger.

Sådan undgår du konflikter: Sørg for at sætte klare deadlines, så samtalerne ikke trækker ud i det uendelige.

Se din egen persontype i øjnene og bliv klogere på dem omkring dig.

Vil du lære mere om persontyper og hvad du er mest? Hvordan du kan navigere i de forskelige typer i din hverdag?

Og vil du have redskaberne til at navigere i de forskelige typer i din hverdag?

Kom med til vores workshop om ‘De tre persontyper.

Her finder du ud af, om du er en tænker, føler eller handler– og får masser af fantastiske redskaber til at styre gennem hverdagens dialoger med kunder og kolleger🙏

Du tænker “YES” det vil jeg gerne, så tag fat i os på chatten eller skriv til os på hej@kjellerupkommunikation.dk.

Hvordan opfatter føleren 💖 andre persontyper?

Føleren er empatisk og relationsorienteret. Denne persontype prioriterer harmoni og det personlige, men bliver ofte overrasket over, hvor lidt andre værdsætter følelser i kommunikationen.

Føleren om tænkeren 🧠
“Kunne du vise en smule mere interesse?”
For føleren virker tænkeren til tider kold og distanceret. Deres fokus på data og logik kan få føleren til at føle sig overset eller endda undervurderet.

Sådan undgår du konflikter: Som føler bør du undgå at tage tænkeren personligt. Præsenter fakta kort og præcist, og vær klar over, at deres måde de reagerer på ikke betyder, at de ikke respekterer dig.

Føleren om handleren ⚡️
“Hold da op, jeg føler mig kørt over!”
Handlerens direkte og hurtige tilgang kan være overvældende for føleren. De føler ofte, at de ikke bliver hørt, og at handleren skubber deres perspektiv til side.

Sådan undgår du konflikter: Som føler kan du vinde handlerens respekt ved at komme hurtigt til pointen og præsentere løsninger i stedet for lange historier.

Føleren om føleren 💖
“Du forstår mig – lad os tale om det hele!”
Når to følere mødes, bliver der skabt en varm og nærværende atmosfære. Samtalen kan dog nemt køre i ring, fordi begge nyder processen mere end resultatet.

Sådan undgår du konflikter: Husk at sætte en retning for samtalen, så I også når frem til beslutninger, hvis det er nødvendigt.

👋🏼Hvis du også er interreseret i, hvordan du forstår din konfliktstile og andres  for bedre dialog og forståelse, så læs artiklen om Harry Haj, Ulla Ugle, Rasmus Ræv og de andre typer i artiklen Kend din konfliktstil og kom bedre igennem konflikter.

Hvordan opfatter handleren ⚡ andre persontyper?

Handleren er direkte, resultatorienteret og effektiv. Denne persontype værdsætter klare mål og hurtige løsninger, men de kan finde det udfordrende at arbejde med dem, der er langsommere i processen.   

Handleren om tænkeren 🧠
“Er vi færdige snart?”
Handleren ser ofte tænkeren som en bremseklods, der insisterer på at gennemtænke alt for meget. Det kan skabe frustration, når beslutninger bliver forsinket.

Sådan undgår du konflikter: Som handler bør du være tålmodig med tænkeren. Forklar din plan, og giv dem plads til at finde svar.

Handleren om føleren 💖
“Vi har altså ikke tid til smalltalk!”
Følerens personlige tilgang kan virke som en tidsrøver for handleren, der foretrækker at springe over følelser og komme direkte til sagen.

Sådan undgår du konflikter: Som handler bør du anerkende følerens behov for menneskelig kontakt, selvom det kun er kortvarigt. Det styrker jeres samarbejde.

Her har vi en handler som gør sit bedste for at imødekomme en føler ☺️

Handleren om handleren ⚡⚡
“Fantastisk! Lad os komme i gang!”
To handlere sammen kan være et powerhouse, der får ting til at ske hurtigt. Men det kan også blive en konkurrence om, hvem der tager styringen.

Sådan undgår du konflikter: Aftal klare roller og ansvar, så I arbejder sammen i stedet for mod hinanden.

🤓 Vi ved at der findes mange forskelige former for persontype teorier og test derude. Der er blandt andet DISC, Eneagrammet og Myers Briggs.

De er alle gode, mange har blot svært ved at huske dem.

Vi har forsøgt at tage det som nogle gange bliver raket videskab og gjort det enkelt 🚀👍🏼
Hvis du er mere nysgerrig på en lidt mere kompleks, men også god test, så kan du tage en her.
På vores workshop i persontyperne, laver vi de helt egen test ud fra typerne beskrevet i denne artikel.

 Vil du gerne være endnu bedre til at kommunikere med forskelige persontyper?

Vil du dykke ned i, hvilke type du selv er og blive god til at spotte og tilpasse dig andre typer?
Det er ren magi til bedre relationer 🪄

Så tag endelig fat på os – vi har workshoppen som binder det hele sammen, så du både kan bruge din viden i jeres team og i kundevendte sitiuationer.

Psst… Vi har også en workshop, hvor du bliver klædt på  i “konflikttyper og konfliktstile”, så du kan håndtere konflikter med bedre forståelse og mere ro.

Flere artikler til dig