3 kriterier for at give det perfekte førstehåndsindtryk
I den her artikel får du 3 kriterier til det perfekte førstehåndsindtryk.
Du har måske hørt udtrykket ”first impressions last” 👀
Den er god nok. Det ER vigtigt at give et godt førstehåndsindtryk. Det gør sig både gældende privat, men i høj grad også hvis du taler med kunder ✔️
Derfor kan jeg ofte blive forundret over, hvor lidt førstehåndsindtrykket fylder i hverdagen både hos kundecentre og i butikker.
Ironisk nok er dét det første, jeg lægger mærke til, når jeg selv er kunde. Og det er sjovt nok også det første, som alle dine kunder lægger mærke til.
Derfor skal du vide, hvordan du giver et supergodt førstehåndsindtryk.
Det får du heldigvis svar på i artiklen her, hvor du finder 3 kriterier til det perfekte førstehåndsindtryk 👇
Derfor er det vigtigt med et godt førstehåndsindtryk
Dit førstehåndsindtryk er helt afgørende for dine kundesamtaler, for det er her, du sætter scenen og sørger for en god intro.
Hvis du giver kunden et dårligt førstehåndsindtryk, og I kommer skævt fra start, skal der meget til for at rette op på det.
Det samme gælder, når du møder en person i privaten. Når de først har dannet sig et førstehåndsindtryk af dig, er det svært at ændre.
Heldigvis gælder det også den anden vej – altså når du giver et godt førstehåndsindtryk.
Undersøgelser viser blandt andet, at:
Så sørg nu for at give en supergod velkomst til dine kunder og et piv-godt førstehåndsindtryk til alle på din vej.
Du lærer i hvert fald nu, hvad du skal gøre 🤩
3 vigtige kriterier for et perfekt førstehåndsindtryk
Der findes selvfølgelig ikke kun ét førstehåndsindtryk, som er det eneste og det bedste.
Et perfekt førstehåndsindtryk skal netop tilpasses kunden, virksomheden og dig.
Her får du de vigtigste kriterier for, hvordan du nailer den, så kunden føler sig imødekommet, og så de godt kan lide dig, og I skaber en god relation 🙌
1. Make them feel special.
Når det kommer til at give et godt førstehåndsindtryk, gælder det om at få modtageren til at føle sig som noget særligt.
Hvis det er i privaten, kan det være ved at komplimentere dem eller ved at sige, at du har glædet dig til at møde dem.
Når du taler med kunder, gælder det om at overgå deres forventninger og give dem en god oplevelse.
Når kunderne kommer ind i din “butik”, skal du møde dem som individer og ikke “ligesom alle de andre kunder”. Der er ingen, der kan lide at føle sig som kunde nr. 204. Kunderne vil have din personlige service, hvor du møder dem i øjenhøjde og anerkender dem – så får de et super førstehåndsindtryk af dig 👍🏻
2. Match dit brand/din virksomhed.
Afhængigt af hvor du sidder, er der nogle forventninger fra kunderne. Mød dem, så det passer til det firma, du sidder hos.
På en restaurant må det for eksempel gerne være hyggeligt, på en politistation alvorligt og på Joe & The Juice kækt. På samme måde skal tonen i kundeservice matches på telefon, mail, chat eller sociale medier.
Så sørg for, at du kan stå inde for de ting, som kunderne forventer, når de kontakter jer.
3. Vær dig selv.
Selvom du skal matche dit brand, vil folk gerne møde den rigtige dig og ikke falske persona dig.
Der er en grund til, at du har så vigtig en position i virksomheden, at netop du er valgt til at tale med kunderne.
Stol på dig selv og vær dig selv. Kunderne kan mærke det og responderer med det samme positivt i forhold til endnu en kliché person, der helt tydeligt er falsk og lader som om.
Som Daniel Pink skriver i en af sine bøger: “People buy you!”.
Så gå på arbejde som “hele dig” og vær personlig, når du tager imod kunderne. Det vil gøre, at de langt bedre kan lide dig, du vil give bedre og mere naturlige førstehåndsindtryk og du vil få en sjovere arbejdsdag.
Du kan lige høre mere om, hvorfor det er så vigtigt at være personlig 👇
To eksempler på førstehåndsindtryk
Jeg har to eksempler på førstehåndsindtryk, som viser, hvor stor en effekt det har på kunder.
I begge tilfælde er jeg kunden, og det var helt vildt, hvad det gjorde for min oplevelse, hvordan jeg blev mødt i de første sekunder.
Det gode førstehåndsindtryk ✅
Jeg tog hen på en kaffebar for at lave noget arbejde.
Da jeg kommer ind ad døren, siger baristaen med et stort smil: ”Godmorgen Jacob, skal du have en stor latte på minimælk?”.
Imponeret over, at han kan huske mit navn OG min bestilling, siger jeg ”erhm, ja tak” og smiler tilbage.
– ”Skal du have morgenmenuen, så du får en bolle med ost oveni for kun 19 kr.?”
– ”Ja, hvorfor ikke”, svarer jeg, og finder et sted med en stikkontakt, så jeg kan komme i gang med dagens program 😃
Det var en piv-god oplevelse, fordi han fik mig til at føle mig speciel. Jeg følte mig set og hørt, og han var proaktiv.
Serviceniveauet og førstehåndsindtrykket står i skærende kontrast til følgende oplevelse …
Det dårlige førstehåndsindtryk ❌
Efter et telefonmøde og planlægning af et forløb med en ny kunde, tager jeg mine ting og hopper ind i en udklædningsbutik for at købe lidt udstyr til et event, jeg laver for en anden kunde.
Jeg træder ind af døren, og lige ved indgangen sidder en kvindelig medarbejder og kigger på sin telefon, som hun skriver på. Hun kigger ikke op, hun anerkender ikke, at jeg træder ind i butikken, og det bliver ikke til så meget som et ”hej”.
Jeg går lidt rundt og kigger i den store butik og finder to ting, jeg skal bruge. Den tredje ting, jeg mangler, kan jeg ikke se, selvom jeg havde fundet den på deres hjemmeside.
Jeg trasker op til indgangen og forstyrrer hende i, hvad hun end laver på mobilen: ”Hej, har du tid?”.
Hun svarer (lettere irriteret): ”Ja, hvad?”
– ”Erhm, jeg skal bruge en matroshat, og jeg kan kun finde en til børn. Hvor har I de andre?”
– ”De er dér” siger hun og peger hen til den væg, jeg lige er kommet fra.
– ”Okay, der var de ikke. Kan det være, det hænger et andet sted?”
– ”Nej” er det korte svar, jeg får retur.
Jeg hænger skægget og brillerne tilbage, går ud af butikken og køber alle tre ting på en hjemmeside tilhørende en anden butik.
Forskellen?
Forhåbentligt er det tydeligt, hvor afgørende det er, at vi sikrer en stærk og god velkomst til vores kunder, uanset hvor de møder vores forretning.
I de her konkrete situationer gav det et proaktivt mersalg på cafeen, mens udklædningsbutikken mistede mig som kunde; ikke kun matroshatten, men også de andre ting, jeg skulle bruge.
Fordi jeg simpelthen ikke følte mig mødt, og fordi jeg ikke fik et godt indtryk af virksomheden.
Så tænk over: Hvad kan I gøre for at sikre, at kunderne bliver modtaget godt?
Kan I gøre noget særligt for virkelig at få kunderne til at føle sig velkomne og særlige? 💡
Bonus-tip: Den her regel kan hjælpe dig på vej
Der findes faktisk en velkendt regel til at give et godt førstehåndsindtryk, når vi møder nogen fysisk.
Reglen bliver refereret til som: 4 x 20 reglen.
Den refererer til:
😃 De øverste 20 cm af din krop: Det vil sige – Smiler du? Hvad siger din ansigtsmimik?
👟 De første 20 skridt: Hvordan imødekommer du kunden? Hvordan bliver kunden taget imod?
🗣️ De første 20 ord: Hvad er det første, du siger til kunden? Er det positivt? Er det dig, der kommer til kunden?
⏳ De første 20 sekunder: I løbet af de første sekunder vil en fremmed/kunde vurdere dig og dit førstehåndsindtryk.
Nyere undersøgelser siger endda, at det kun tager din kunde 7 sekunder at danne sig et førstehåndsindtryk af dig!
Så tænk over 4 x 20-reglen næste gang, du tager imod din kunde.
Og hey – du kan faktisk få svaret på, hvad dine første ord bør være til kunden. I artiklen her får du en lynguide til ‘den gode intro’, hvor du lærer, hvilke tre ting du altid skal sige som det første til dine kunder 😁
Kom godt i gang med gode førstehåndsindtryk
Nu har du fået svar på, hvad du kan gøre for at give et eminent førstehåndsindtryk.
Nu er det dit job at udleve det i praksis.
Så test det af og sørg for at give et supergodt førstehåndsindtryk til dem, du møder på din vej.
Anbefalingen herfra er, at du skal have styr på dit førstehåndsindtryk på både telefonen, mailen, chatten, butikken eller hvor du møder dine kunder – og at du herefter får fokus på den samlede kundeoplevelse.
Det ville nemlig være ærgerligt at tabe kunden lige efter, at du har leveret en bangeren intro. Så sæt kursen mod BALA, så snart du har nailet dit førstehåndsindtryk 🤩🚀
Flere artikler til dig
Sådan laver du den smarte præsentation
Vil du gerne være ekspert i at præsentere for andre? Her får du 4 korte videoer, som klæder dig på til at præsentere som en pro 📸👇 Normalt er det kun vores medlemmer, som får lov til at se undervisningsvideoerne... Vi synes, at du er så awesome, at du også skal have...
Præsentationsteknik: 5 tips til at give bedre præsentationer
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.
4 trin til at blive en coachende leder
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.