4 trin til at blive en coachende leder
I artiklen lærer du, hvordan du bliver en mere coachende leder, som vil rykke alle dine medarbejdere 🙌
Jeg oplever, at flere stiller mig det her spørgsmål:
“Theis, hvordan er man en coachende leder – og hvordan kan jeg implementere det i min hverdag?”.
Den coachende ledelsesstil bliver kun mere og mere populær i takt med, at der (heldigvis) er mere fokus på medarbejdernes trivsel, mentale helbred og udvikling. Så hvis du er nysgerrig på, hvordan du bliver en coachende leder, og hvad du kan gøre for at skabe tryghed hos dine medarbejdere, er du kommet til det rette sted 🤩
I artiklen her får du fire simple trin til at få en mere coachende ledelsesstil.
Og det bedste af det hele? De fire trin er hverken hokuspokus eller raketvidenskab – bare fire gode vaner, du kan starte på allerede i dag ☀️
Psst … Jeg ved, at de fire trin virker, og at de kan skabe vilde resultater i dit team, for jeg har oplevet det hundredvis af gange. Jeg er uddannet coach hos Sofia Manning, tidligere leder i kundeservice og bruger nu min tid til at på at coache, træne og dygtiggøre ledere i virksomheder som Sund & Bælt, GLS, Relex og Sydtrafik 🤓
Hvad er en coachende leder?
Hvad betyder det så overhovedet at være en coachende leder, og hvorfor er det så god en ledelsesstil?
Jo, en coachende leder er en leder, der fokuserer på at udvikle og støtte sine medarbejdere gennem dialog, åbenhed og nysgerrighed 🗣️
I stedet for at “give ordrer” til sine medarbejdere hjælper den coachende leder medarbejderne med selv at finde svarene og tage ansvar. Det gør lederen ved at bruge elementer fra coaching – ved for eksempel at stille spørgsmål, lytte aktivt og skabe et trygt miljø, hvor medarbejderne føler sig set og hørt.
På den måde skaber den coachende leder et team, der er selvkørende og engageret, og hvor medarbejderne føler sig trygge, så de i højere grad kan lære og udvikle sig 🚀
1. Skab tillid og åbenhed ved at lytte og give plads 🦻
Hvis du vil være en coachende leder, er nøglen at du skal skabe tillid og åbenhed over for dine medarbejdere 🔑
Det lyder jo super… Hvordan gør du så det helt konkret?
Det handler om, at du skal lytte – sådan rigtigt lytte. Du skal lytte aktivt.
Her er det vigtigt, at dine medarbejdere føler og tydeligt mærker, at du lytter til, hvad de siger. Vis dem, at du lytter, gennem dit kropssprog – for eksempel ved at nikke anerkendende eller vippe hovedet lidt på skrå 🙂↕️
OBS: Det betyder ikke, at du skal sidde helt anspændt og stirre på medarbejderen (som jeg desværre har oplevet et par gange). Du skal bare være afslappet og vise, at du er til stede.
En anden ting, som er vigtig, er, at du lader medarbejderne tale frit. Det kan være, at de har brug for at tale om kærestesorg, deres flytning eller andre ting, som er svære i deres privatliv. Sørg for også at være lyttende til den del, så de ved, at du ser dem som et helt menneske. Det gør, at de føler sig set og hørt, og at de kan være helt dem selv på arbejdspladsen 🥰
Se videoen, hvor min gode kollega Jacob giver dig konkrete tips til, hvordan du lytter aktivt.
2. Vær nysgerrig og aldrig dømmende 🤓
Når dine medarbejdere kommer til dig med en udfordring eller et spørgsmål, så vær oprigtigt nysgerrig på, hvad de tænker, og hvordan de ville løse udfordringen.
👉 Nøglen er at stille åbne spørgsmål, der fremmer refleksion og indsigt hos hver medarbejder. Det kan for eksempel være:
– ”Hvad tænker du selv om det?”.
– ”Hvordan kunne vi løse det her på en anden måde?”.
Det giver dine medarbejdere plads til at tænke selv og udvikle sig 🌱
OBS: Her er det ekstremt vigtigt, at du får skabt et rum, hvor medarbejderne føler, at de kan tale frit uden at blive dømt. De skal ikke føle sig dumme, og de skal ikke frygte, at du ser ned på dem, eller at du siger til dem: “Det tror jeg godt, du ved svaret på”.
Sørg for at være imødekommende.
Sørg for at bygge en kultur, hvor I selvfølgelig har plads til, at det er okay at fejle, for det gør, at der også er plads til læring.
3. Styrk ansvarsfølelsen med coachende målsætninger 🎯
Ingen gider at have en chef, der micromanager. Hvis du gerne vil have engagerede og ansvarlige medarbejdere, må du give dem frihed til at tage ansvar. De skal føle frihed til at tage beslutninger og lære af deres erfaringer.
Det kan du gøre på flere måder:
💪 Lav klare mål sammen med medarbejderne, og lad dem selv definere, hvordan de vil nå det. Det vigtige er, at målet står klart for dem.
Som coachende leder kan du bruge nogle supergode målsætningers-modeller som GROW-modellen eller SMART-modellen. Ved at bruge modellerne sammen med dine medarbejdere bliver målene konkrete, og I kan sammen definere, hvordan medarbejderen opnår målene.
🛟 Sørg for at følge op med støtte og vejledning. Du skal dog kun støtte dem, når de har brug for det – du skal ikke bare sidde på bagsædet og råbe “DU SKAL DREJE HER!”. Undgå for alt i verden den her micromanagement. Det skaber en frygt og demotivation hos medarbejderen, så lad medarbejderen køre derudad og selv tage ejerskab.
Så længe du har skabt den her gode tillid og åbenhed, skal de jo nok komme til dig, hvis de støder på udfordringer 🙏
4. Bliv klog på den enkelte medarbejder og tilpas din stil 🔍
Alle dine medarbejdere er forskellige og gudskelov for det!
Det er så vigtigt, at du husker på netop dét. Det betyder nemlig, at alle dine medarbejdere har forskellige behov og kompetencer – og forskellige ting der motiverer dem. Hvad der motiverer Susanne, motiverer nødvendigvis ikke Hanne…
Så du skal finde ud af, hvad der motiverer hver enkelt af dine medarbejdere, og hvad der gør, at de trives. Og hvordan gør du det?
👉 En nem måde er at give jeres medarbejdere en personlighedstest fx i deres onboarding. Det kan være, at de skal gennemgå en DISC-analyse, en Jungs Typeindikator eller noget tredje. Her kan du nemt finde ud af, hvad der aktivt motiverer Susanne og Hanne, så du ved, hvordan du skal agere over for dem. Er det fx anerkendelse, belønninger, mere fritid eller mere ansvar, som gør dem ekstra glade og motiverede?
👉 Endnu vigtigere: Brug tid på at lære dine medarbejdere at kende. Du kan sagtens tage nogle walk and talks, hvor emnet ikke er performance, men hvor du bare lærer personen at kende, som du arbejder sammen med hver dag.
Det giver så meget værdi, fordi du viser medarbejderne, at du ser dem som mennesker, og du viser, at du er nysgerrig og åben.
Jeg lover dig det her: Det giver pote at lære folk at kende og vise interesse 🤩
Prøv det af og husk: Du må GERNE fejle ✔️
Jeg håber, at du vil gå ud og prøve de her 4 trin af, hvis du ønsker at have en mere coachende ledelsesstil.
Når du gør det, er det afgørende, at du husker, at det er helt okay at fejle 🙌
Du må gerne prøve noget af på en medarbejder og så finde ud af, at det faktisk ikke virkede særligt godt. Så kan du tilpasse og sige til personen: “Jeg kom forkert ind til dig i forhold til den her situation. Det beklager jeg. Lad os komme videre på den her måde“.
Når det kommer til coaching, handler det netop om at have selvindsigt. Det er helt okay, at du som leder også fejler. Det gør vi alle sammen.
Jeg har i hvert fald gjort det sindssygt mange gange, og jeg kommer til at gøre det mange gange fremover. Så tilpasser man – og så lærer man en hulens masse undervejs.
Held og lykke med at blive en mere coachende leder. Jeg er sikker på, at du klarer det fremragende ⭐️
Vil du blive en endnu bedre leder?
Vi står klar med en hel kasse fuld af værktøjer, tips og tricks 🧰
Vi har coachet og uddannet ledere i alle typer af virksomheder i mere end 20 år, så vi ved, hvad der virker. Vi kan også hjælpe dig med udfordringer som:
- den svære samtale med medarbejderne
- fejl i jeres onboarding
- hvordan du giver god og motiverende feedback
Vi kører både coaching-sessioner og træner-uddannelser, og vi har også et ledernetværk, der sparker mås.
Flere artikler til dig
Sådan laver du den smarte præsentation
Vil du gerne være ekspert i at præsentere for andre? Her får du 4 korte videoer, som klæder dig på til at præsentere som en pro 📸👇 Normalt er det kun vores medlemmer, som får lov til at se undervisningsvideoerne... Vi synes, at du er så awesome, at du også skal have...
Præsentationsteknik: 5 tips til at give bedre præsentationer
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.
How to make the smart presentation
Do you want to become an expert at presenting? Here you get 4 videos (for free) that help you do awesome presentations 📸👇 It's usually only our members that get to see this course, but we like you so much, that we thought you should get the opportunity as well. Good...