9 smarte idéer til en god onboarding

af

Følg de 9 tips til en god onboarding

I artiklen får du 9 konkrete tiltag, der kan løfte jeres onboarding til nye højder

Du ved det nok allerede … Onboarding er afgørende for, hvor længe jeres nye medarbejdere bliver, hvor godt de trives og hvor hurtigt de præsterer og bliver en del af teamet ✅

Derfor er det sindssygt vigtigt, at I har en god onboarding-proces.

Hvis I ikke har en god onboarding, vil I nemlig tabe jeres nye talenter på gulvet – og det er saftsuseme ærgerligt, når I lige har brugt masser af tid og ressourcer på at ansætte dem.

For tallene taler for sig selv 👉 Hver femte forlader jobbet inden for det første år, hvis de ikke føler, at de har haft en god onboarding 🫣 (Og hvor mange føler, at deres arbejdsplads har en god onboarding-proces? Kun svimlende 12 procent!).

Så lad os sikre os, at I har en piv-god onboarding, så I kan holde på jeres nye medarbejdere og give dem en drømmestart, hvor de præsterer hurtigere.

Her får du 9 konkrete tiltag og idéer, som både hver for sig eller samlet set kan løfte jeres onboarding til nye højder ✈️

Derfor ved jeg, hvordan I kan skabe en god onboarding

Som tidligere leder i flere store softwarevirksomheder har jeg onboardet hundredvis af nye medarbejdere. I dag træner og coacher jeg andre ledere, som skal ansætte og onboarde nye medarbejdere.

I Kjellerup Kommunikation træner vi desuden mange danske virksomheder, så vi har set, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det er blandt andet ud fra vores kunders stærke inputs, at den her artikel er blevet til.

#1. Start jeres onboarding tidligt

Du har nok selv prøvet at starte i et nyt job. Din motivation for at starte er høj, og du føler dig superklar til at komme i gang og hurtigt vise, hvad du kan. Så er det altså enormt demotiverende at komme et sted hen, hvor du ikke bliver grebet, og hvor der ikke er en plan for din opstart 🥺

Så sørg for at starte jeres onboarding så tidligt som muligt og have en klar plan fra dag 1. Hvad skal de nå deres første uge? Hvem skal de møde?

Et bonus tip: Send noget til de nye medarbejdere, allerede inden de starter. Der er de jo top-motiverede og suger alt til sig. Send dem for eksempel nogle videoer om jeres produkt, om hvordan I servicerer jeres kunder eller noget tredje.

De gange, jeg har oplevet det, har det gjort underværker. For når de starter, kender de allerede til jeres kultur 😁 (Jep, det er også det, vi kan kalde pre-boarding).

#2. Hav en buddy-ordning

Vi oplever heldigvis, at flere og flere indfører buddy-ordninger. Det betyder, at når den nye medarbejder starter, bliver de tilknyttet en nuværende medarbejder, som har til opgave at hjælpe den nye godt i gang.

Det skaber tryghed for den nye medarbejder, at der er én person, de altid kan komme til, og som de kan stille spørgsmål til.

Vi oplever nemlig ofte, at nye medarbejdere har en masse spørgsmål, når de starter et sted, som fx: Hvornår skal jeg til frokost? Hvem skal jeg sidde med? Hvor er mødelokalet? 

En buddy er altså et sted, hvor man kan stille de “dumme spørgsmål”, som man allerede har spurgt om, men stadig ikke helt forstår. Det gør, at medarbejderen føler sig grebet fra dag 1, fordi en udvalgt person har ansvaret for at hjælpe dem.

Du kan få svar på alle dine spørgsmål om buddy-ordninger, og hvordan du er en god buddy, i artiklen lige her.

OBS: Det er selvfølgelig afgørende at vælge den rette person til at være buddy. Som du kan læse om i vores artikel ‘3 fejl I skal undgå i jeres onboarding’, skal I undgå at vælge en person, som hverken har tiden, kompetencerne eller overskuddet til at give en varm velkomst og hjælpe.

Vi elsker, når virksomheder går op i at skabe et miljø, hvor både nye og gamle føler sig hjulpet og føler sig trygge. Vi har sågar hørt om en virksomhed, hvor de har ansat pensionister til at komme forbi et par gange om ugen for at skabe et rart sted at være. Ge-ni-alt!

#3. Lav en “kravlegård”, hvis de er flere nye, der starter

Skal I onboarde flere på samme tid, har vi oplevet, at vores kunder med stor succes samler dem i en “kravlegård”.

Medarbejderne har nemlig en helt unik ting til fælles, som er, at de alle er nye og gerne vil komme godt fra start. Så her kan de sidde fysisk sammen og for eksempel løse nogle opgaver, tage imod test-kald eller få relevant undervisning.

Med en kravlegård er det også nemmere at sætte ressourcer af til at have én hjælper tilknyttet, som kan hjælpe med faglige spørgsmål, kommunikationsspørgsmål og så videre.

Og bare for en god ordens skyld: Der er altså ikke tale om en rigtig kravlegård 😅 Det handler om, at du måske finder en håndfuld borde, et rum eller lignende, hvor de nye medarbejdere kan sidde sammen. Så kan de få glæde af hinandens nysgerrige spørgsmål, og det er nemmere at tilknytte en buddy og hjælpere som i punkt #2 🤩

#4. Indfør ‘spørgetime’, hvor medarbejderen får svar på sine spørgsmål

Når du starter et nyt sted, er der hurtigt mange spørgsmål, som hober sig op. Hvis du taler med kunder, kan du på bare én dag få en hulens masse spørgsmål, som du ikke kender svaret på, men som du med tiden skal vide.

Så hvordan kan vi sætte det i system og løse det på en smart måde, så medarbejderen ikke HVER eneste gang skal hive fat i en kollega eller leder? = Lad mig præsentere … Spørgetime 🙋‍♀️🙋‍♂️

Bed medarbejderen om at skrive sine spørgsmål ned, hver gang der er noget nyt, de støder på. De her spørgsmål skal de tage med til spørgetimen, hvor de kan få svar på det hele. Spørgetimen kan fx ligge sidst på dagen hver dag – eller hver fredag eftermiddag afhængigt af behov. Sørg for, at der er sat tid af til, at medarbejderen kan få svar på det hele.

Hvis der er flere nye, som er startet, er det en supergod idé at invitere dem alle med til spørgetimen, så de får glæde af hinandens spørgsmål 🤩

#5. Lav medlyt/1-til-1 live-træning

Hvis I arbejder med kundeservice, salg eller på anden måde har kundekontakt, anbefaler vi altid at lave medlyt på telefonerne. (Eller medlæs, hvis det foregår på mail eller chat).

For én ting er, hvad I fortæller medarbejderne, at de skal gøre, når I lærer dem op – noget andet er, hvad der rent faktisk sker.

Derfor er det vigtigt, at nogen sidder med på sidelinjen “live” og kan give konkret træning og feedback på de ting, de gør. I hvert fald hvis I ønsker, at medarbejderne bliver dygtigere og bedre 💪

Her er det vigtigt, at de personer, I vælger, som skal medlytte og træne, har kompetencerne og værktøjerne til det. Præcis det samme gælder med jeres buddy-ansvarlige; de er nødt til at være klædt på til det. Vi anbefaler altid, at folk, der har udvidet træningsansvar, investerer i en Træner-certificering, hvor de får de bedste værktøjer til at træne og dygtiggøre andre.

(Ellers er vi også specialister i at komme ud og medlytte og medlæse og sikre individuel træning, hvor medarbejderne rykker sig helt vildt og lærer, hvordan de giver stjernegode kundeoplevelser…)

“Er onboarding virkelig så vigtigt?”

Det er ikke bare en tom floskel, at onboarding er hunde-vigtigt.

Her er lidt statistikker, som viser, hvad en god onboarding har af effekt (som kan mærkes direkte på bundlinjen):

✔️ En god onboarding-proces kan øge produktiviteten for nye ansatte med op til 50 %.

✔️ En god onboarding kan forbedre medarbejderfastholdelsen med 82 %.

Kilde: strongdm

#6. Udarbejd en undervisningsplan (med det rette fokus)

Det er afgørende, at I har en klar plan for, hvad den nye person skal lære.

De fleste virksomheder, vi arbejder med, har godt nok en onboarding-plan – vi oplever bare desværre, at der sjældent er planlagt mere end de første 1-2 uger. Derudover oplever vi, at der er enormt meget fokus på alt det faglige, som medarbejderne skal kunne, og meget lidt fokus på det kommunikative, og hvordan de skaber gode kundeoplevelser. Åh-åh…

Min anbefaling er, at I skal have faste planer for de første 3-6 måneder. Herefter skal I have idéer til, hvad der skal ske efter. Og planen skal naturligvis også have fokus på, hvordan medarbejderne kommunikerer med kunder og ikke kun på faglighed.

Lyder det af meget arbejde? Så tænk på, hvor meget tid I sparer, når jeres nye medarbejdere bliver meget længere i virksomheden, og når de hurtigere performer og bliver piv-effektive 😎

#7. Lad medarbejderen komme til eksamen

I skolesystemet afslutter du med en eksamen, hvor du skal vise, hvad du har lært. Det giver en stærk følelse af “completion”, hvor du arbejder hen imod noget og bagefter har følelsen af, at du har gennemført en vigtig ting 👏🏻

Kan I overføre det til jeres onboarding? Det er en idé, som I kan lege med, hvis I kan se, at det vil give de nye medarbejdere motivation, gå-på-mod og følelsen af “sejr”.

Det behøver ikke at være en stor ting. Det kan være en video, de skal filme af dem selv, efter 3 måneder, hvor de fortæller om de 3 bedste kundesamtaler, de har haft. Eller en tekst, hvor de deler, hvad der har overrasket dem mest ved arbejdet, eller hvilken udfordring de har løst med størst resultat. Deres “opgave” vil I måske endda kunne bruge internt og eksternt i virksomheden – fx til at vise nye medarbejdere som inspiration eller til at dele det på LinkedIn for at vise, hvor fedt det er at blive ansat hos netop jer 🌟

Og hey … Hvis du er som de fleste andre, vi præsenterer ideén for, tænker du: “Åh nej, eksamen! Det giver da dårlige nerver og dårlig stemning”. I get you. Jeg kan heldigvis afsløre, at selv de steder, hvor folk har været allermest bekymrede for at gøre det, har de efterfølgende meldt tilbage og fortalt, hvor glade de er for, at de gjorde det 🎓

#8. Husk at fejre det, når den ansattes forløb er “slut”

For at blive i analogien med skoleeksamen – hvad gjorde du så dengang, at du færdiggjorde din vigtige eksamen? Jeg tør vædde med, at du fejrede det! Du tog måske ud og spiste en god frokost, blærede dig på LinkedIn eller fik fine blomster 🥳

Det skal vi huske at gøre for vores medarbejdere. Når de har nået en naturlig milepæl i onboardingen, så sørg for at fejre det. Det kan være konfetti på kontoret, en fælles sodavand/øl, en æske chokolade eller noget helt fjerde. 

Jeg har gennem tiden oplevet, at folk giver en t-shirt, en speciel kaffekop med tekst på og sågar en pokal – vær kreative og gør noget, der giver mening for jer.

Det gør en kæmpe forskel for medarbejderen, at de føler sig fejret og anerkendt. De vil helt sikkert sprede budskabet til andre om jeres gestus, og de vil føle en større tilknytning til teamet og virksomheden. 

= De bliver gladere og bliver hos jer længere! Win-win (måske med undtagelse af personen, som skal feje konfettien op) 😁

Psssst … Husk også at fortælle den nye medarbejder, at selvom de er “færdige” med onboardingen, er det jo kun starten på deres vilde lærings-rejse 🙂

#9. Investér i et godt onboarding-forløb lavet af andre eksperter

Vil I i gang med at give en hamrende fed onboarding, men mangler I tiden til at stable det på benene? Vil I sikre, at medarbejderne får god træning og relevante værktøjer, men mangler I en ekspert i at undervise til at stå for det?

Baaare rolig. Der findes heldigvis masser af gode og effektive onboarding-forløb lavet af eksperter, så I ikke behøver at bruge ekstra tid og ressourcer på at få dygtigere medarbejdere.

Vi anbefaler (surprise, surprise) online-forløbet ‘Kommunikativ Onboarding’, hvor jeres nye medarbejdere får præsenteret de bedste værktøjer og greb til at tale med kunder. Her kan I lade kommunikations-eksperter om at stå for værktøjerne og træningen, så I blot skal signe jeres medarbejdere op og se dem udvikle sig. Du kan læse meget mere om Kommunikativ Onboarding lige her (som du i øvrigt kun betaler for, hvis I er tilfredse og medarbejderne føler sig bedre klædt på) 🏆

Giv den gas med jeres onboarding – og tøv ikke med at stille spørgsmål

Jeg håber, at de 9 idéer har sat tanker i gang hos dig, som skal sikre en god onboarding.

Onboarding er så afsindigt vigtigt, og jeg oplever alt for ofte, at folk negligerer det og giver folk en ærgerlig start på deres nye job. Så hvis du kan implementere bare én enkelt ny ting, som sikrer en endnu federe start for din nye ansatte, er det et skridt i den rigtige retning 💪

Tøv ikke med at skrive direkte til mig, hvis du har spørgsmål til onboarding eller er nysgerrig på, om jeres onboarding er “god nok”. Jeg elsker at nørde og sparre om, hvordan medarbejdere kan blive klædt bedst muligt på 🤓

Flere artikler til dig