Walk and Talk: De bedste tips til din næste 1-til-1
I artiklen får du mine bedste råd til din næste Walk and Talk samtale
Walk and Talk (eller det mundrette Walk’n’Talk’) bliver mere og mere populært ude i de danske virksomheder. Men hvad dækker det over?
Hvad går det helt præcis ud på, og hvad kan du bruge det til, så alle får det optimale ud af de “bevægende” samtaler? 🚶♂️
I artiklen her dykker jeg ned i den populære Walk and Talk og giver dig mine bedste tips. Så kan du nemlig høste alle fordelene – og skabe bedre relationer og få bedre samtaler. Rigtig god fornøjelse 🤩
OBS: Jeg tager i artiklen udgangspunkt i, at Walk and Talk bliver afholdt mellem en leder og en medarbejder – eller en coach og en medarbejder. En Walk and Talk kan nemlig være et vigtigt og givende værktøj for lederen eller coachen – hvis det bruges rigtigt. Det er faktisk det værktøj, jeg anbefaler mest til Teamleads. Mødeformen Walk and Talk kan dog bruges til flere formål fx mellem kollegaer, nye ansatte, personer fra forskellige afdelinger og så videre.
Hvad er en Walk and Talk?
En ‘Walk and Talk’ (også kaldet WnT) er et møde, som afholdes, mens vi går – og dermed ikke på et kontor eller i et mødelokale. Det gør Walk and Talk til et super format, der kan ændre dialogen, så vi får en langt mere uformel tone, og så vi skaber en endnu bedre og stærkere relation.
Derfor skal du holde Walk and Talk
De fleste ved, hvordan det føles at skulle til endnu et møde med endnu en powerpoint. I sådan et kedeligt lokale, hvor luften er forsvundet 😑 Det gør jeg i hvert fald – og det gælder, uanset hvor lækre mødefaciliteterne er.
Med en Walk and Talk kommer vi udenfor og bevæger os. Og når vi bevæger os, sker der ting, der ikke sker i et indelukket mødelokale. Hjernen får frisk luft, og vi føler, at vi får løftet vores energiniveau. Det er jo ting, vi gerne vil have – særligt til et møde hvor vi skal være på.
Forskning ved Standford University understreger også, at der er store fordele ved at gå, når du har samtaler. For eksempel bliver din kreativitet boostet, hvilket selvfølgelig er en kæmpe fordel, hvis du og din medarbejder har brug for at tænke kreativt og løsningsorienteret. Det er blandt andet også derfor, at Steve Jobs holdt meget af “walking meetings”.
Derudover sker der noget for dialogen, når vi kommer væk fra de vante kontor-rammer. Samtalen kan hurtigt føles lettere, fordi vi ikke er bundet af et formelt lokale. Det er særligt også dét, jeg hører, når jeg har spurgt kollegaer og medarbejdere, hvorfor de godt kan lide Walk and Talks. For dem er det en fed kontrast, fordi de ofte føler, at det kan blive formelt og alvorligt, når vi hopper ind i et mødelokale.
Der er altså masser af gode grunde til at skifte de formelle møder ud med de boostende Walk and Talks ⚡️
Dét skal du bruge din Walk and Talk til
Ja, hvad skal vi egentlig bruge samtalen til? Hvad søren skal I snakke om?
Mit første svar vil altid være: Dét, der fylder. Og hvad betyder det så?
Jo, som leder har du den fornemme opgave at sikre dig, at medarbejderen trives, forstår sine opgaver og bruger DIG til at løse eventuelle problemer/udfordringer.
Derfor vil en del af din Walk and Talk bruges til at vende det, der fylder. Og her mener jeg især dét, der fylder for medarbejderen. Hvilke sten har medarbejderen på sin vej? Hvad gør, at medarbejderen har svært ved at nå sine mål? Dem vil vi som leder gerne vende, så vi kan hjælpe og vejlede dem.
Walk and Talks er også særligt oplagte på den første del af en ny medarbejders rejse. Her får du mulighed for at skabe en god relation til medarbejderen helt fra start, som herefter kan blive stærkere – én Walk and Talk ad gangen 😉 Det er særligt en god idé, hvis du gerne vil være en coachende leder, hvor dine medarbejdere føler, at du er nysgerrig på dem og gerne vil lære dem at kende.
3 tips til at skabe rammerne for den bedste Walk & Talk
Der er nogle ting, som er vigtige at gøre, hvis du gerne vil have mest muligt ud af dine Walk and Talk-samtaler. De kommer her:
#1. Både leder og medarbejder skal forberede sig
Yes, det gamle udtryk holder stadig: “Preparation is KEY” 😁 De fleste ting i livet bliver ganske simpelt bedre med forberedelse – og det gælder så sandelig også Walk and Talks. Og her mener jeg selvfølgelig, at begge parter skal forberede sig. Jo mere begge parter har forberedt sig, jo bedre bliver samtalen.
Som leder skal du forberede dig på flere måder. Først og fremmest bør du tjekke dine noter igennem fra sidst. Hvis du ikke skrev noget ned, kan du forhåbentlig huske, hvad I snakkede om. Tænk over, om der er sket nogle vigtige ting siden sidste gang. Har du observeret noget nyt i forhold til det, I snakkede om? Hvordan kan du følge bedst op på de ting, som fyldte?
Derudover skal du sætte lidt tid af til forberedelse, hvis du skal fortælle noget negativt. Har du fx feedback til medarbejderen af negativ karakter, så brug tid på at tænke over, hvordan du kan levere det. Det kan være, at de er kommet for sent flere gange eller ikke har nået vigtige deadlines. Hvordan leverer du dét budskab på den bedst mulige måde over for netop den medarbejder? Hvordan formidler du det, så det bliver taget godt imod?
Den tredje ting du skal gøre inden din Walk and Talk er at tænke: Hvad vil jeg gerne have ud af den her Walk and Talk? Hvor har vi rykket os hen bagefter? Og hvordan kommer vi derhen? Forbereder du dig på de her ting, får du med garanti bedre samtaler ✔️
Som medarbejder skal du inden din Walk and Talk tænke over: Hvad fylder for mig? Hvilke forhindringer har jeg? Er der noget, der har gået mig på? Hvordan synes jeg, at det går?
Derudover er et godt råd til dig som medarbejder selvfølgelig også at samle nogle af dine gode og seje resultater sammen. Hvad har du udrettet af fede ting på det sidste, som du kan synliggøre og blære dig med over for din leder? Så får I også fejret de gode ting 🎊
Husk forberedelsen, de gode skiftesko og alle de andre råd – og oplev en langt bedre Walk and Talk 👍🏻
#2. Sørg for, at medarbejderen ved, I skal ud og gå
Det her tip er ret lavpraktisk. Til gengæld er det også ret vigtigt. Lad det ikke komme som en overraskelse for medarbejderen, at dagens møde foregår i bevægelse. Medarbejderen skal være helt klar over, at I faktisk skal ud og gå et par kilometer 🥾
Det ville helt sikkert ikke blive taget supergodt imod, hvis din medarbejder er hoppet i de højhælede – eller har taget sine hvide sneakers på, og det har regnet. Sørg for at give medarbejderne besked i mødeindkaldelsen, så de kan tage det rette tøj på.
#3. Husk at afstemme dagens agenda
Jeg oplever sommetider, at ledere starter ud med at snakke i 25 minutter. Det gør, at medarbejderen pludselig kun har ganske kort tid til at fortælle om deres udfordringer. Og det må ikke ske på en Walk and Talk, at medarbejderen ikke føler, at der er tid til dét, de har på hjerte (og har glædet sig til at komme af med) 😬
Dét undgår du heldigvis nemt ved at starte din Walk and Talk ud med at afstemme dagens agenda. Det gør du ved at sige: “Godt, i dag vil jeg rigtig gerne snakke om X og X. Hvad kunne du tænke dig at vende i dag?”. Lad medarbejderen fortælle, hvad de gerne vil have talt om på dagens Walk and Talk, og sørg herefter for, at der er tid til det. Det er dig som leder, der skal sikre, at jeres emner prioriteres rigtigt, og at medarbejderen når at få sagt det, de har forberedt 😁
Det er vigtigt, at du slutter din Walk and Talk ordentligt af
Det her er en fælde, som mange hopper i … Snakken går super, og lederen og medarbejderen taler livligt helt ind til sidste sekund. De mangler bare lige en afrunding. Og så sker der ofte dét, at nogle af tingene og “aftalerne” bliver tabt på gulvet og glemt.
Sørg for, at der er tid til en ordentlig afrunding til slut. Er der noget, der skal samles op på? I skal sikre jer, at der er styr på alt det, I undervejs har aftalt og snakket om. Det kan være: “Godt, så er vi enige om, at jeg hiver fat i Bolette og hører, om du kan få lov til XXX?”. I må ikke være i tvivl om, hvem der løber videre med nogle af tingene. Lav en lækker afslutning – også så medarbejderen føler sig tryg og taget hånd om 🙏🏻
De her gode spørgsmål kan du stille på din Walk and Talk
Helt overordnet bør du spørge ind til emner som opgaver, prioriteringer, workload og eventuelle udfordringer og problematikker.
Her kan det være en rigtig god idé at have nogle spørgsmål klar. Og jeg snakker selvfølgelig om ÅBNE spørgsmål, som er de fantastiske HV-spørgsmål, der får en samtale godt i gang. Dem kan medarbejderen nemlig ikke svare ja eller nej til. De åbne spørgsmål inviterer i stedet modtageren til at fortælle og dele ud.
Her får du inspiration til, hvilke spørgsmål du kan stille, som kan få medarbejderen til at åbne op 👇
- Hvordan står det til? / Hvordan har du det?
- Hvad har du på hjerte?
- Hvordan går det med X (fx udviklingen/opgaven som vi talte om sidste gang)?
- Hvordan har du det med, at XYZ er sket? (Fx – hvad tænker du om, at Preben er blevet direktør?)
- Hvad har du brug for her og nu?
- Hvad er vigtigt for dig?
- Hvad kan jeg gøre for dig? / Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Husk også at opsummere samtalen med spørgsmål som:
- Hvad skal vi have fokus på til næste gang?
- Hvad skal vi gøre til næste gang?
- Hvem følger op?
Få et par simple tips af Jacob til at stille gode åbne spørgsmål 👇
Spørgsmål: Skal den svære samtale gemmes til Walk and Talk?
Jeg oplever sommetider, at medarbejdere kan “frygte” Walk and Talks. Det kan skyldes, at de på et tidligere tidspunkt har fået ret hård feedback på en slentretur med chefen. Hvis du har en svær samtale, der skal tages med din medarbejder, er min anbefaling, at du tager den ved næste mulige lejlighed (når der er behov for, at den bliver taget).
I enkelte tilfælde kan det give mening at tage den svære samtale til en Walk and Talk. Her må min anbefaling dog være, at lederen indleder snakken med at sige, at samtalen i dag bliver anderledes, og at den vil være mere styret fra lederens side. Men så igen – så ville jeg nok tage det i et mødelokale og ikke til en Walk and Talk – medmindre du har en fornemmelse af, at det ville være nemmest for medarbejderen at være væk fra kontoret til snakken.
OBS: Walk & Talk er ikke så sort/hvidt
Først og fremmest er ledere vidt forskellige. Der kan også være stor forskel på virksomheder, på vores relationer til vores medarbejdere og på hvilke touchpoints vi ellers har. Derfor er Walk and Talk-formatet selvfølgelig heller ikke så firkantet som beskrevet i artiklen her, selvom faste rammer altid er rare.
Hvis din Walk and Talk for eksempel er den eneste dialog, du har med medarbejderen hver måned, ville jeg klart bruge den på en anden måde. Alt afhænger af kontekst – og du skal gøre det, der fungerer bedst for dig, medarbejderen og for jeres relation 👍🏻
Jeg håber dog, at du føler dig mere klædt på til at holde en supergod og værdifuld Walk and Talk – både for dig og din medarbejder.
Hør om flere takes på Walk and Talks og 1-til-1-samtaler
Som nævnt kan der være forskel på, hvordan folk holder 1-til-1-samtaler. Jeg har for eksempel vendt formatet med den gode Jacob Kjellerup i et kort og sjovt podcast-afsnit, hvor vi ikke altid var helt enige 😆
Så lyt til Servicebrief-afsnittet her, hvis du vil have tips og tricks til din næste 1-til-1-samtale eller bare høre på to service- og ledelses-nørder være passionerede omkring deres Walk and Talks og medarbejder-samtaler 😜
Flere artikler til dig
4 tips til proaktiv kundeservice (som gør, at kunderne anbefaler dig)
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.
God kundeservice: 10 tips til at få Danmarks bedste service
I artiklen får du fem smarte og vigtige tricks til at give endnu bedre kundeservice, som kan gavne enhver type virksomhed.
En god buddy-ordning: Sådan gør du
I artiklen får du tips, tricks og viden om, hvordan du er en god buddy, og hvordan I får mest ud af en buddy-ordning i jeres onboarding.
Kommunikationsværktøj: Sådan stiller du åbne og lukkede spørgsmål
Er du god til at stille åbne og lukkede spørgsmål? Få en miniguide her, og skab bedre kundedialoger og stærke relationer til alle omkring dig.
Sådan giver du god, personlig kundeservice på mail
Det kan virke svært at give god og personlig kundeservice på skrift. Det behøver det ikke være – for du skal bare gøre noget, du gør hver dag.
Her er de 3 vigtigste kompetencer i kundeservice
Hvilke kompetencer bør du have, hvis du arbejder i kundeservice? Se her, hvilke 3 vigtige kompetencer ALLE bør have i kundeservice.