5 kundeservice kurser som er et must i din servicetræning

Få en liste over de kundeservice kurser, der giver størst resultater
I artiklen afslører vi de 5 vigtigste kundeservice kurser til dig, som ønsker træning til dig selv eller til din afdeling.
For hvad er de bedste kundeservice kurser du kan få?
Hvilke kurser kan hjælpe dig og din kundeservice til at blive endnu bedre og endnu mere effektiv?
Vi guider dig med nogle af de bedste kurser, som fx klæder jer på til at skabe endnu bedre kundeoplevelser. Så om du måler med NPS eller noget helt andet, vil du efter de her kurser se resultater 🏆
Kundeservice kursus 1: Styr samtalen med kundeservice værktøjet BALA
Hvis vi kun skulle anbefale ét kursus i kundeservice, er det netop det her. BALA-modellen er kundeservicemedarbejderens schweizerkniv.
For os er der intet over eller ved siden af BALA-modellen. BALA er den ultimative model til at klæde medarbejdere på til at kunne håndtere alle slags kunder – på alle slags måder.
Med BALA får du en samtalestyringsmodel, der skaber struktur på dine kundedialoger. Ved hjælp af åbne og lukkede spørgsmål styrer du altid kunden sikkert i mål. På et kursus i netop det, vil du blive klædt på til selv at skabe den struktur og effektivitet i samtalerne.
👉🏻 Lær mere om BALA-modellen her.
👉🏻 Se mere om BALA som kundeservice kursus.
Kundeservice kursus 2: Få styr på mails fra kunder med kundeservice værktøjet KAOS
De fleste virksomheder i dag får stadig en stor del af deres henvendelser fra kunder via mails.
I modsætning til når du hjælper kunden på telefonen, er der en forsinkelse frem og tilbage ved besvarelse af mail. Det gør, at servicen på mail ofte bliver mindre effektivt og oftere skaber misforståelser.
Det kan heldigvis løses med et par enkelte værktøjer og greb. Vi anbefaler her KAOS til at få styr på de kundesamtaler. Så med servicetræning i KAOS, vil vi kunne gøre mails langt mere effektivt og undgå de lange korrespondancer der ping-pong’er frem og tilbage mellem kundeservice og kunde.
👉🏻 Se videoen under her eller lær mere om god kundeservice på mail.
👉🏻 Se mere om KAOS som kundeservice kursus.
Kundeservice kursus 3: De 3 kundetyper og hvordan du matcher dem
For at behandle alle ens skal vi behandle vores kunder forskelligt. Det lyder ulogisk, men hæng på lidt endnu 😁
Måske kender du det, at du giver kunden den rigtige løsning, men alligevel snakker du og kunden forbi hinanden? Så er svaret nok, at du har mødt en kundetype, som du ikke har matchet. Mange af vores misforståelser i kundeservice handler netop om, at vi ikke får matchet kunden. Sagt med andre ord: Vi tænker ikke over, hvilken type vi selv er og hvilken type kunden er.
Den største forskel kan formentlig ses mellem kundetyperne “Handleren” og “Tænkeren”. Handleren vil bare have løst deres udfordring nu (!!!), og tænkeren vil gerne høre den uddybende forklaring på deres udfordring. Derfor giver det mening, at du arbejder med det simple værktøj: Kundetyper. På et kundeservice kursus i Kundetyper lærer du både at kunne afkode de tre forskellige kundetyper – og ikke mindst hvordan du matcher dem, så du sikrer, at de får en supergod oplevelse.
👉🏻 Se mere om Kundetyper som kundeservice kursus.
Kundeservice kursus 4: Konflikthåndtering og hvordan du håndterer sure kunder
I kundeservice er vi til for at hjælpe, og kunderne ringer som oftest ind, fordi noget er gået galt eller ikke er som forventet. En del af de henvendelser, vi får, vil derfor være negative og fra sure kunder. Og hvordan håndterer vi det?
Måske du har fået det her (helt forkerte) råd: “Bare læg dig fladt ned og sig undskyld”.
Det er sjældent det rigtige at gøre! Men det er svært at gøre andet, hvis du ikke har et konkret værktøj til at håndtere konflikter og klager fra kunder. Derfor anbefaler vi et kundeservice kursus i konflikthåndtering. Det hjælper medarbejderen med at håndtere alle konflikter – især med fokus på, at konflikterne og de svære samtaler ikke ødelægger humøret/stemningen, eller at medarbejderen bliver uarbejdsdygtig. Det er nemlig en af de ting, der slider allermest på folk i kundeservice.
En kursus i konflikthåndtering er også en kæmpe fordel for chefen; for med de rette værktøjer kan langt de fleste eskaleringer og klager til chefen nemlig helt undgås.
👉🏻 Lær mere om metoden til konflikthåndtering.
👉🏻 Se mere om kundeservice kurset konflikthåndtering.
👉🏻 Få 5 geniale tips til at håndtere vrede og sure kunder her.
Kundeservice kursus 5: Positiv kommunikation – sæt fokus på den positive fremtid
Det femte og sidste kursus på listen (når der nu kun må være 5) er Positiv Kommunikation. Det er enormt relevant, når du har mestret de andre 4 værktøjer – og især konflikthåndtering. For når vi sætter fokus på konflikthåndtering, finder vi faktisk ud af, at medarbejderen er med til at starte eller eskalere 9 ud af 10 konflikter. Det er ofte helt ubevidst, men det er simpelthen, fordi medarbejderen kommer til at bruge negative udtryk og ikke har fokus på den positive fremtid, og hvad der rent faktisk kan lade sig gøre over for kunden.
Måske du ofte hører nogle af følgende sætninger hos jer:
- “Det kan jeg ikke”
- “Det må jeg desværre ikke”
- “Der skal du ringe ind til en anden afdeling”
Det er netop de ting, som vi sætter fokus på at undgå med kundeservice kurset Positiv Kommunikation. Det vil gøre en kæmpe forskel i jeres kommunikation med kunderne og give langt federe og bedre samtaler 🤩
Hvilket kundeservice kursus har DU behov for?
Her har du fået en meget generel liste med 5 af vores anbefalinger. Måske du har fundet det helt rigtige kursus for jer, eller måske du skal kigge på nogle helt andre kundeservice kurser?
Det handler jo i sidste ende om, hvilket behov du har (præcis som B’et står for i BALA). Så måske du har lyst til at ringe til os, så vi sammen kan finde ud af, hvad der giver mening for dig og din afdeling at komme i gang med?
Det skal du være meget velkommen til! Vi laver alt slags kundeservice-træning, og vi vil elske at hjælpe dig og dit team til meget bedre samtaler, der huskes og anbefales af jeres kunder 💙
Flere artikler til dig
God kundeservice på mail – sådan kommunikerer du klart og effektivt med dine kunder
Lær hvordan du leverer god kundeservice på mail. Få konkrete tips til skriftlig kommunikation, der styrker kundeoplevelsen og bygger relationer.
Konflikthåndtering i service: Sådan bevarer du roen og skaber stærke relationer
Lær at håndtere konflikter i kundeservice med ro og respekt. Få 3 konkrete råd og stærke værktøjer til god konflikthåndtering i praksis.
Konflikthåndtering med ro i maven
Konflikthåndtering med ro i maven – sådan tackler du konflikter uden at miste dig selv.
Få ro i maven og styrken til at håndtere flere konflikter.
Lær en ny tilgang til konflikthåndtering, hvor du bevarer dig selv og vælger dine egne reaktioner – både på jobbet og privat.
Læs med og få teknikker, du kan bruge med det samme 🙌
De tre persontyper: Sådan spotter og matcher du dem
I artiklen lærer du om de tre persontyper, så du kan matche dem, styrke dine relationer og undgå misforståelser.
Kend din konfliktstil og kom bedre igennem konflikter
Agerer du som en haj i konflikter? Find ud af, hvilken af de 5 konfliktstile du har – og forstå, hvordan du bruger det til at løse konflikten.
“Hvordan kan vi sælge mere i kundeservice?”
Vil du have, at dine kunder anbefaler dig til andre? Så er svaret = proaktiv service. Her er de 4 bedste tips til at være proaktiv.





